De economische crisis, outsourcing en crowdsourcing

Crowdsourcing is voor de bezoekers van deze site allicht geen onbekend begrip. Het komt er op neer dat dankzij allerhande webgebaseerde communicatiemiddelen, vaak in de Web 2.0 sfeer, grote groepen van mensen problemen oplossen in ongestructureerde teams. Zeg maar ‘the wisdom of crowds’.

post-image-3

Crowdsourcing komt aan bod in een nieuwe whitepaper van ABeam Consulting, een  onderneming die organisaties helpt bij het optimaliseren van hun outsourcingprocessen.

Uit de whitepaper, voluit getiteld ‘From outsourcing to crowdsourcing’, blijkt allereerst dat bedrijven ook in een economische terugval, zoals we die nu kennen, moeten investeren in outsourcing.

Maar tegelijk wijst de paper er op dat, wie op die manier een kostenreductie nastreeft, rekening zal moeten houden met een aantal cruciale succesfactoren.

De whitepaper, die de neerslag is van een grootscheeps onderzoek, vond zo ondermeer dat outsourcing/offshoring veel meer vraagt dan alleen de juiste afspraken maken.

Cruciaal is ook de kennis van elkaars bedrijfsprocessen, de cultuurverschillen en zo meer.

Maar allicht nog belangrijker is de communicatie en een zeer intensieve samenwerking op alle vlakken. Precies daar maakt de whitepaper de parallel met het ‘crowdsourcing’ fenomeen.

www.abeam.com

Back to top button
Close
Close