Positie en merkzichtbaarheid zijn doorslaggevend voor online advertentieoplossingen

Bij een onderzoek in Zweden, uitgevoerd door Microsoft Advertising in samenwerking met Mediacom, Aftonbladet.se en het onderzoekbureau Mejsel, werd gebruikgemaakt van oogbewegingsdetectie om de oogbewegingen van gebruikers op webpagina`s te registreren.

post-image-3

De studie analyseerde de surfgewoontes van 100 Zweden. Hun oogbewegingen werden geregistreerd om te analyseren welke onderdelen van de webpagina`s de meeste aandacht kregen.

De positie van de advertentie op een pagina bleek de allerbelangrijkste factor te zijn voor de aandacht die eraan werd besteed.

De linkerbovenhoek bleek de meest effectieve positie te zijn en ook advertenties aan de linkerkant bleken lager op de pagina de meeste aandacht te krijgen.
 
Vier van de vijf advertenties werden al na enkele seconden genegeerd, maar advertenties die wel de aandacht kregen werden tot meer dan 60 seconden bekeken. Duidelijke zichtbaarheid van het merk in de loop van de advertentie bleek de belangrijkste factor te zijn voor het bepalen van de relevantie, waarbij de omgeving ook een vitale rol speelde.

Back to top button
Close
Close