Home/Web Analytics/10 tips bij Multivariabele testing 10 tips bij Multivariabele testing <em>“Multivariable Testing” of “Multivariate Testing” (MVT) is een techniek om verschillende versies van websites, landingspagina’s en e-mailings op een gesystematiseerde wijze te testen, met als doel de conversie te verhogen. Wilt u uw webpagina’s optimaliseren, dan zijn tests sowieso een goed idee. 2008-09-03Comment Bij MVT kunnen we allerlei variabelen testen, qua vorm en content. Bijvoorbeeld: de hoofdboodschap op een landingspagina het design van een campagnepagina, fonts en afbeeldingen de gekozen foto’s de incentives die bij een marketingactie horen de prijzen van producten of diensten de inhoudelijke web copywriting de kortingen/aanbiedingen van producten of diensten. Welk voordelen biedt MVT? Belangrijk bij Multivariable Testing is dat we een vrijwel onbeperkt aantal variabelen tegelijk kunnen testen. We nemen dus alle elementen die mogelijk bijdragen aan een conversieverhoging mee in dezelfde test. Dit levert vaak een schat aan nuttige informatie op. Ideaal voor een optimalisatieslag op grote schaal. Het kost natuurlijk wel wat tijd om dergelijke tests op te zetten. Alle variabelen en variaties moeten in één keer worden ontworpen en geïmplementeerd. Daar staat tegenover dat MVT op de langere termijn veel tijd en geld kan helpen besparen. Ook bij sterke seizoensinvloeden in het type bezoeker en de conversie kan MVT (met een voldoende lange looptijd) betere resultaten opleveren dan een doorgaans korte A/B split test. 10 tips voor multivariabele testing Wanneer je een multivariate test voor een (landings)pagina gaat opzetten, houd rekening met onderstaande tips om op een snelle en betrouwbare manier de juiste testresultaten te verzamelen. 1. Test niet te veel tegelijkertijd Test niet te veel verschillende onderdelen en varianten op éénzelfde moment. Start bijvoorbeeld met een A/B test waarbij twee variaties van landingpagina’s worden getest. Nadien kunnen dan de gedetailleerde onderdelen worden getest. 2. Test een pagina die voldoende bezoekers heeft Om een test te kunnen uitvoeren heb je voldoende bezoekers nodig. Dikwijls wordt een minimum van 5000 gesteld, zodoende juiste inschattingen te kunnen maken. Test daarom, in het begin, enkel pagina’s die voldoende bezoekers hebben. Zo heb je sneller resultaat. 3. Test een ‘deel’ van je bezoekers Je kan ervoor kiezen om niet al je bezoekers van de te meten pagina binnen je MVT test mee te nemen. Stel dat je een vrij grote verandering gaat testen, wil je misschien niet al je bezoek testen om een deel van het risico uit te sluiten. Zo kan bijvoorbeeld enkel de Google Adwords bezoekers worden getest omdat je weet dat dit kwalitatieve en gerichte bezoekers zijn die je MVT-experiment ten goede zal komen. Maar zoals gezegd zorgt meer bezoek voor sneller resultaat. 4. Kies een conversiedoel die reeds behaald wordt Wanneer je ervoor kiest om een conversiedoel te testen die niet vaak bereikt wordt, kan je MVT-test zeer lang duren. Het aantal conversies voor een combinatie moet voldoende groot genoeg zijn om een betrouwbaar resultaat te genereren. Bijvoorbeeld, test in plaats van het kopen van een product, het toevoegen van het product aan een winkelwagentje. Of de stap vanuit het winkelwagentje naar de stap afrekenen. 5. Plaats niet te veel tussenliggende pagina’s tussen doel en testpagina Wanneer er meerdere pagina’s tussen je testpagina en doel liggen, zijn er veel andere factoren die je conversie kunnen beïnvloeden. Sluit deze factoren uit door bij voorkeur een doelpagina te kiezen, die direct na je testpagina bereikt wordt. 6. Houd rekening met de combinaties die gevormd kunnen worden Een klassiek voorbeeld: witte tekst op witte achtergrond. Tijdens het opzetten van een test, waarbij we de productnaam moesten testen, werd deze zowel in de hoofdtitel als in de subtitel geplaatst -die beiden direct onder elkaar stonden. Eén combinatie zou dan twee keer de productnaam kunnen bevatten, wat geen combinatie is die we wilden. Een eenvoudige oplossing hiervoor was dat we de titel en subtitel als één onderdeel testen. 7. Test verschillen die ruim genoeg van elkaar verschillen Bijvoorbeeld: Koptekst 1: Zoekmachine marketing brengt meer bezoekers Koptekst 2: Zoekmachine marketing brengt veel meer bezoekers Om de copywriting van deze titel te testen is het verschil in woordgebruik te klein. De kans is klein dat de ene titel veel beter zal werken dan de andere en dus dat er geen merkbaar verschil gevonden zal worden. Een vuistregel is dat een verschil binnen 8 seconden zichtbaar moet zijn. Het is daarom vaak ook niet handig om een verschil te testen dat zich onder de paginavouw bevindt. 8. Houd rekening met uitgestelde conversie Soms kan een bepaalde variant direct veel conversies genereren, maar werkt op de langere termijn een andere variant beter: bezoekers komen terug en doen alsnog een aankoop. Je kunt uit je webstatistieken achterhalen hoeveel tijd er gemiddeld tussen zit dat de bezoekers de eerste keer op je website komen en dat zij een aankoop doen. Trek daarom niet te snel conclusies! 9. Omgevingsfactoren die een rol kunnen spelen Wat zijn jou omgevingsfactoren die een rol kunnen spelen? Breng ze in kaart en houd rekening met de invloed van deze factoren op je test. Een variant of combinatie die tijdens de kerstperiode goed werkt, werkt misschien in de zomer niet goed. Omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn, zijn: Het weerVakantieperiodesFeestdagen (kerst, Valentijn)MarketingactiesNegatieve/ positieve publiciteit over je bedrijf/ product. 10. Begin beperkt, creëer ervaring en groei dan pas Multivariabele testing is nog vrij weinig gekend in Belgie. Online marketeers weten wel wat het inhoudt, echter wordt nog teweinig in de praktijk toegepast. Ga daarom met eenvoudige tests van start, bekijk de resultaten en groei in het ontwikkelen van kennis en ervaring. Je zal merken dat het je heel veel belangrijke informatie biedt. Het is de wiskunde Last but not least, …multivariabele testing geeft resultaten gebaseerd op simpele wiskunde. Dat staat haaks tegenover je persoonlijk gevoel. Velen gaan af op hun gevoel hoe een pagina er grafisch moet uitzien, welke foto’s het beste zouden werken, voor woordgebruik en copywriting, plaats op de pagina, …enz. Soms doet je gevoel heel goed zijn werk, soms niet. Laat daarom MVT-test je bewijzen of je gevoel al dan niet goed zit. Soms zou je versteld staan wat het resultaat is. En de wiskunde liegt niet. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address