Komt marketing via nieuwe media moeizaam van de grond?

Marketing via nieuwe media komt moeizaam van de grond. Zo begint een bericht van ICT-dienstverlener Ordina…

post-image-3
Niet dat Ordina zelf twijfelt aan de verdiensten van de nieuwe media: “een post op een weblog kan meer impact hebben dan een miljoenen kostende marketingcampagne.”

Maar volgens het bedrijf zien veel bedrijven vooralsnog alleen de bedreigingen en niet de kansen.

“Ze zijn wel geïnteresseerd in de ontwikkelingen op dit gebied, maar lijken terughoudend om er daadwerkelijk in te investeren. Consumenten hebben op internet immers meer inspraak dan in de traditionelere marketingkanalen als radio en televisie, dus vrezen bedrijven dat ze controle verliezen over hun boodschap”.

Tony Bosma, partner bij Ordina: “Het gaat het de marketing niet meer om controle, maar juist om het faciliteren van de dialoog en om invloed.”

Hij geeft drie praktische tips om bedrijven op weg te helpen in het toepassen van sociale media in hun communicatie.

Schat aan informatie

“Scannen houdt in dat je constant en consequent bijhoudt hoe er over je producten en organisatie wordt gesproken”, legt Bosma zijn eerste advies uit. “Het aantal weblogs, fora en profielensites is bijna niet meer bij te houden, maar ze bevatten wel een schat aan informatie voor de marketeer. Neem een dienst als Twitter: voor bedrijven is het uitermate interessant om te scannen door wie, wanneer en hoe je bedrijfsnaam of product genoemd wordt. Je kunt en moet daar veel van opsteken over je klant en het beeld dat die van je heeft. Dat is met name zo waardevol omdat consumenten in hun eigen vertrouwde omgeving ‘praten’ over organisaties en producten en diensten. Dit is veel waardevoller dan alleen een standaard marktonderzoek.”

Gescheiden werelden

Een tweede advies is om geen aparte marketingcampagnes te voeren voor internet en traditionele media. “Helaas zie je toch nog steeds dat een bedrijf twee budgetten heeft en twee marketingafdelingen. Hierdoor heb je ook vaak te maken met twee of meerdere verschillende doelstellingen en zelfs elkaar bijtende persoonlijke agenda’s. Het is niet slim om te denken in gescheiden werelden: verschillende campagnes, en dus kanalen, kunnen elkaar prima aanvullen en moeten elkaar vooral niet bevechten. Alleen door online en offline marketingactiviteiten te integreren kun je pas echt het vliegwieleffect bereiken vanuit nieuwe media.”

Serieus nemen

Het derde en misschien nog wel belangrijkste advies is om niet ad hoc te werk te gaan. Bosma: “Nog al te vaak worden marketingactiviteiten vanuit nieuwe media als ‘leuk’ naast de traditionele en bestaande activiteiten geplaatst. Het is nu juist tijd om nieuwe media meer leidend te maken binnen marketing en communicatie vanuit organisaties. Nieuwe media als het speelgoed voor de zogenaamde innovatieve marketeer, dat kan echt niet meer. Het is een serieuze business, die de manier van zaken doen en marketing volledig omkeert en organisaties in staat stelt om ervaringen en emoties de drijvende kracht binnen marketing te maken.”

Back to top button
Close
Close