Home/Search Engine/SEM Forum: zwarte magie of gezond verstand? SEM Forum: zwarte magie of gezond verstand? Net voor de zomervakantie organiseerde het vakblad Inside voor de eerste keer zijn Search Engine Marketing Forum, met groot succes. Een verslag. 2008-09-12Comment Net voor de zomervakantie organiseerde het vakblad Inside voor de eerste keer zijn Search Engine Marketing Forum, met groot succes. Een verslag. Meer dan 120 interactieve marketingprofessionals tekenden voor een betalend dagprogramma. Daarin gingen we dieper in op de geheimen van een goeie positionering in zoekmachines zoals Google. “Wees relevant”, adviseren alle specialisten in koor. Laat het gezond verstand primeren en ga zeker niet voor zogenaamde ‘black hat’ technieken. Een goeie positionering is niet het resultaat van een eenmalige ingreep. Het is een combinatie van relevante inhoud en een permanent hoog bezoekersaantal. Niet toevallig hadden de sprekers van de dag – specialisten van bedrijven zoals bSeen, iProspect, QueroMedia, Optiseo, Emakina en Google – het zowel over Search Engine Advertising (SEA) als Search Engine Optimalisatie (SEO). Het beste resultaat komt immers vaak uit een combinatie van beide: online promotie blijkt niet efficiënt wanneer de doelsite onvoldoende relevant is; en een heel relevante site zonder bezoekers zal evenmin hoge ogen scoren. Optimaliseer dus de inhoud en kies dan voor advertising om het bezoekersaantal snel te zien toenemen, adviseren specialisten. Conversie-marketing SEM krijgt nog te vaak een punctuele, eenmalige aanpak. Om echt succesvol te zijn, moet u op strategisch niveau kunnen meedenken: niet enkel over de tactieken voor een betere positionering, ook over wat u met uw bezoekers juist wilt bereiken. “Als je tactische doelen achterna loopt, zonder strategische visie, kan je hele SEM-budget een enorme geldverspilling blijken”, predikte Frederic Marain, senior business consultant bij Emakina (ex-The Reference). Hij citeerde een klantencase waarin een verhoging van de instroom via CPC-advertising (cost per click) een vrij beperkt rendement gaf, maar in combinatie met een verhoogde conversie juist erg lonend bleek. “Adwords-campagnes kunnen direct gericht zijn op verkooppromotie of eerder op merkbekendheid, fidelisering... Je kunt deze campagnes dan gaan optimaliseren naar hun resultaat. Een ‘conversie’ is dan gelijk welke actie op de eigen site, die u zelf relevant vindt: intekenen op een nieuwsbrief, een document downloaden, online kopen”, nuanceert Marnik D’Hoore van bSeen. Eventueel is een CPA-prijszetting (cost per acquisition) mogelijk. Voor grotere commerce-sites die op erg veel trefwoorden adverteren, is het zelfs mogelijk om de campagne volautomatisch te koppelen aan een CMS of ERP, vertelde David Roosen, consultant bij Optiseo. Afhankelijk van de stockniveaus krijgen dus andere producten zichtbaarheid. “Adverteer op meerdere trefwoorden en eventueel op specifieke combinaties”, adviseert Michel Stoove, senior SEM-consultant bij iProspect (voordien Extenseo). “Op sommige trefwoorden adverteert iedereen, zodat het erg duur wordt om nog resultaat te halen. In de ‘long tail’ van de zoekwoorden kun je ook erg mooie resultaten halen, tegen een veel betere CPC. Gebruik ook ‘negatieve’ trefwoorden om minder interessante doelgroepen uit te sluiten!” Wees relevant Het is ook van levensbelang om elke campagne te koppelen aan een specifieke landingpage, met erg relevante content. De zoekmotoren gaan de advertentie dan zelf hoger waarderen, terwijl het omgekeerd erg negatief werkt wanneer surfers op een landingpage meteen afhaken. Teksten schrijven voor het web blijkt ook nog steeds een vak apart – de teksten moeten krachtig en aantrekkelijk zijn voor de surfer, maar tegelijk voor de zoekrobot de juiste trefwoorden in natuurlijke taal bevatten. Wees relevant & gebruik je gezond verstand! Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address