De Olympische spelen vanuit marketing- en technologieperspectief

Vorige vrijdag werd de feestelijke aftrap gegeven een nieuwe editie van de Olympische Zomerspelen, traditioneel een hoogmis voor de reclame-industrie (lees: goed voor een extra ad-spend). Maar deze spelen, die lopen tot 24 augustus zijn ook om technologische redenen de moeite waard. Een overzicht.

post-image-3
Het fijne aan dergelijke vierjaarlijkse gebeurtenissen is dat ze altijd een technologische media-afspiegeling krijgen die een soort stand van zaken toont van de recentste ontwikkelingen op technologisch vlak.

Denk bijvoorbeeld maar aan de rol van online video en blogging in de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Het is niet anders op deze Olympische Spelen.

Olympisch bloggen

We schreven eerder al over het bloginitiatief van PC-fabrikant Lenovo. Het bedrijf haalde een primeur binnen door er voor te zorgen dat voor de eerste keer atleten tijdens de Spelen zelf zullen bloggen.

Lenovo heeft daartoe meer dan 100 atleten uit meer dan 25 landen en 26 sporttakken uitgerust met de nodige notebooks en videocamera’s (allemaal te volgen via deze link).

Ook diverse mediahuizen (online kranten) zorgen voor Olympische blogs, zowel door bloggers ter plaatse als door atleten.

Maar het bloginitiatief van Lenovo is zeker niet het enige nieuws op technologisch mediavlak.

Online, wireless en de onvermijdelijke video

De BBC bestempelde deze editie van de Spelen als de eerste '24/7 Olympics’. Het Britse mediahuis besteedt dan ook enorm veel klassieke en digitale middelen aan het sportieve evenement.

Zo voorziet het 3.000 uren coverage op zijn TV-zender (inclusief BBC HD), radio, online, via mobiele apparaten en via zijn iPlayer.

Ook Google laat zich uiteraard niet onbetuigd en biedt een ‘2008 Summer Games Gadget’ voor iGoogle dat ondermeer het aantal medailles bijhoudt.

Op Google Earth kun je dan weer met 3D afbeeldingen zien waar er zich competities afspelen.

En tenslotte is er natuurlijk YouTube. Dat sloot namelijk een deal met het IOC waarbij Video On Demand clips worden getoond op een speciaal kanaal voor het IOC (www.youtube.com/beijing2008).

Het IOC mikt hiermee overigens vooral op verschillende regio’s in Afrika, Azië en het Midden-Oosten waar geen uitzendrechten zijn. Of met andere woorden: voor u en mij geblokkeerd (al kan iemand met wat internetkennis dat makkelijk omzeilen).

Op lokale sites (zoals MSN Video) vinden we de obligate videoclips van Zoom.in (http://video.msn.com).

Online (en offline) protesten

Deze Olympische spelen hebben – ondanks de oproepen van de Chinese overheid – ook een politiek kantje.

Een uur voor de openingsceremonie startte, hielden Reporters Zonder Grenzen een online protest en een ‘echt’ protest in een aantal Europese en Amerikaanse steden waarbij ze de opsluiting van bloggers, journalisten en cyber-dissidenten in het gastland hekelden.

Hoge definitie

Nog een primeur voor deze Spelen: het is de eerste keer dat de TV-productie volledig in hoge definitie (HD) gebeurt.

HD is dan ook één van de belangrijkste evoluties op consumer electronics vlak.

Er is daarnaast ook een 5.1-channel surround sound audiostroom.

Panasonic is de technologische partner en neemt de Spelen op in DVCPRO HD, een eigen variante van het bedrijf die full HD biedt (1920 x 1080 pixels) aan 100 megabits per seconde.

Mobile

We schreven eerder al dat de BBC de Olympische Spelen de nodige aandacht geeft via mobiele telefoon. Het bedrijf is zeker niet de enige speler. Een greep uit het aanbod.

In Duitsland lanceert T-Mobile coverage van de spelen via Mobile TV, Omnitel start met een mobiele nieuwsdienst rond het event, in Portugal lanceren RTP Mobile en TMN een mobiel TV-kanaal en in Nederland kunnen ze de Olympische Spelen mobiel bekijken via de NOS dankzij een mini-toepassing in het mobiele TV plat
Back to top button
Close
Close