Studie: het gebruik van sociale netwerken in België

Rekruteringsbedrijf Fill the Gap, dat ondermeer Xpertize uitbaat, heeft een onderzoek uitgevoerd bij meer dan 2.000 gebruikers van online sociaal netwerk LinkedIn. Doel van de studie: begrijpen wie sociale netwerken gebruikt, waarom en hoe.

post-image-3
Een overzicht van de belangrijkste vaststellingen.

Uit de enquête blijkt dat de gemiddelde deelnemende LinkedIn-gebruiker 364 directe contacten telt. 10% heeft er meer dan 500 en sommige respondenten claimen er zelfs meer dan 5.000.

Verder lezen we dat 23% van de bevraagden meer dan 15 minuten per dag spendeert aan het onderhouden van zijn sociaal netwerk, 6% besteedt er zelfs meer dan een uur aan…

Noteren we vervolgens dat driekwart van de respondenten proactief zijn contactenlijstje verder uitbreidt en dus niet lijdzaam zit te wachten tot iemand hen vraagt om te ‘netwerken’.

Een voorliefde voor sociale netwerken

Opmerkelijk is verder dat de LinkedIn-gebruiker een liefhebber blijkt van sociale online netwerken in het algemeen. Slechts 4% is enkel en alleen actief op LinkedIn.

De meest geciteerde andere social networks waar de respondenten deel van uitmaken zijn:

  1. Facebook (26%)
  2. Plaxo (23%)
  3. Xing (8%)
  4. Twitter (6%)
  5. MySpace (5%)
  6. Netlog (5%)

It’s a man’s world

Als we kijken wat de gebruikers allemaal met die sociale netwerken doen zien we met stip drie activiteiten opduiken: zakelijke opportuniteiten opsnorren, carrière ontplooien en vrienden opzoeken. Een vierde – zij het veel minder vaak – geciteerd antwoord is rekrutering.

Op het vlak van het profiel van de gebruikers geven we nog dit mee:

- 83% is van de mannelijke sekse (!)
- De gemiddelde leeftijd is 35 jaar
- Om en bij 55% van de respondenten heeft meer dan 10 jaar internetervaring
- De meeste respondenten zijn actief in één van deze sectoren: IT, Marketing & Business management.

JPDC

Back to top button
Close
Close