Microsoft: de inkomsten van online diensten delen

Microsoft verkent langzaam maar zeker nieuwe economische modellen. De uitgever bereidt een online dienstenaanbod voor dat door haar partners zal worden verhandeld. Microsoft Online Services groepeert collaboratietools zoals Exchange Online (voor mail), SharePoint Online (portaalsites, teamwork, documentaire opzoek), Office Communications Online (instant messaging) of Office Live Meeting (visioconferentie, whiteboard).

post-image-3
Microsoft biedt haar partners de mogelijkheid het aanbod te verkopen, tegen “12% van de waarde van het contract van het eerste jaar en 6% van de bijdrage van elk jaar, gedurende de hele duur van het contract met de klant”.

Hoewel Microsoft niet de eerste uitgever is die de inkomsten in SaaS modus (Software as a Service) deelt, gaat het voor de uitgever toch om een kleine revolutie.

In het aangeboden model zal Microsoft de diensten blijven hosten. Grote partners ‘zouden de diensten echter wel in hun eigen aanbod kunnen aanbieden’, verklaart Jean-Christophe Pitie.

Het vervolg van de suite zou tegen het begin van het nieuwe schooljaar beschikbaar moeten zijn in de Verenigde Staten, tegen de prijs van 15$ per maand en per gebruiker.

Back to top button
Close
Close