Hi-Media koopt Fotolog en bouwt service uit in België

De Amerikaanse foto-blogsite heeft na de V.S. ook Latijns-Amerika en Spanje veroverd. Onder impuls van Hi-Media komt de Franse, Belgische en Duitse markt nu aan de beurt. Digimedia sprak erover met mede-oprichter Adam Seifer en Hi-Media kopstuk Cyril Zimmermann.

post-image-3
Hi-Media had al eerder aangegeven dat het zijn business, die vandaag ongeveer voor 50/50 is gebaseerd op advertising en micro-betalingen, verder wil uitbouwen met eigen uitgaven. Fotolog is de jongste aanwinst. Het is een internationaal blogplatform dat helemaal rond beeldtaal is opgebouwd – niet zozeer voor de professionele of semi-professionele fotograaf, wel voor iedereen die een stuk van zijn leven wil bloggen via foto’s.

Per dag kun je bijvoorbeeld maar één beeld uploaden – niet zozeer omwille van de capaciteit, maar om de kwaliteit, aldus Adam Seifer. “De meeste foto’s zijn ‘garbage’, we willen mensen echt niet helpen om dat te uploaden.” Fotolog wil volgens hem inspelen op een totaal nieuwe gewoonte in consumentgerichte fotografie, als gevolg van de massale verspreiding van digitale toestellen, cameraphones, iPods... “Vroeger ging het vooral om specifieke evenementen, waarop mensen erg veel foto’s namen, die ze achteraf deelden met een kleine kring van familie en vrienden. Nu fotograferen de Fotologgers voortdurend en delen specifieke beelden met het hele internet”, verduidelijkt Seifer.

Eén foto per dag

De regel van één foto per dag zorgt voor een stukje kwaliteitscontrole, maar vooral ook voor een ander gebruikspatroon. “Het gaat niet om artistiek zijn. Het gaat om je leven en je vrienden”, benadrukt Adam Seifer. Sommigen kiezen voor een dagboek-achtige aanpak, terwijl anderen opgaan in concept-blogs over voorwerpen, huisdieren, opschriften, bizarre verkeersborden… Seifer houdt er trouwens zelf een Fotolog op na waarop hij elke dag zijn lunch fotografeert (‘Get in my Belly’).

De beeldtaal is bij uitstek geschikt om te communiceren over taal- en landsgrenzen heen. Een fotogalerij doet dienst als een eenvoudige ‘sociale’ tool. Via foto’s kun je doorklikken naar profielen van vrienden, vrienden van vrienden, enzovoort. “Elk lid heeft gemiddeld 50 vrienden. De contacten zijn erg internationaal”, aldus Adam Seifer. Fotolog heeft nu meer dan 18 miljoen leden en vanuit de V.S. en Latijns-Amerika groeit het fenomeen nu ook bij ons volop door.

Businessmodel

Fotolog was een New-Yorkse startup, die met VC-kapitaal werd uitgebouwd en nu integraal is overgenomen door Hi-Media. “Twee jaar geleden kozen we ervoor om Hi-Media om te vormen van een transactioneel bedrijf naar een mediabedrijf”, verduidelijkt oprichter Cyril Zimmermann. “We hebben ons laten verleiden door Fotolog omdat we daarop dezelfde advertentieformaten kunnen gebruiken. Een advertentienetwerk is momenteel de veiligste manier om de waarde van sociale netwerken te exploiteren”, besluit hij.

Back to top button
Close
Close