Home/Social networking/Netlog: het Belgische sociale netwerk dat miljoenen waard was Netlog: het Belgische sociale netwerk dat miljoenen waard was Met zijn 34 miljoen gebruikers is Netlog momenteel de belangrijkste communitysite in België, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, en een van de meeste bezochte in Europa, waarbij het de giganten FaceBook en MySpace achter zich laat. 2008-07-03Comment Gevaloriseerd aan de hand van het bezoekersaantal, dat op 150 miljoen bezoekers per maand geschat wordt, versterkt deze jonge ster van het Web 2.0 haar geloofwaardigheid door 5 miljoen euro op te halen bij belangrijke investeringsfondsen. En bevestigt het zich meteen als het nieuwe Mekka van de grote merken die op zoek zijn naar "buzz". Een bezoekersaantal dat de pan uitswingt! Het sociale netwerk Netlog heeft voorwaar de wind in de zeilen. Deze nieuwe rijzende ster, met roots in Gent, dankt haar bekendheid aan de explosieve groei van het aantal bezoekers. "Alles is erg vlug gegaan, in amper een jaar tijd", vertelt Benoît Maissin, product sales specialist bij de Skynet regie die verantwoordelijk is voor de publiciteitsruimten op Netlog in België. De feiten bewijzen het. "In 2006 lieten de cijfers van CIM Metriweb helemaal niet voorzien dat het bezoekersaantal spectaculair zou stijgen. Terwijl men vandaag gewoon niet meer buiten het platform kan, vooral omdat het alles heeft om de adverteerders te verleiden: zichtbaarheid en profilering", vat Benoît Maissin samen. En het is waar dat Netlog op dit vlak de hoogste toon voert. In (Nederlandstalig) België, in Italië, in Oostenrijk, in Zwitserland en in Turkije laat de communitysite, die in 2000 opgericht werd door de twee jonge Gentenaren Lorenz Bogaert en Toon Coppens, alle locale concurrenten achter zich met zijn 34 miljoen inschrijvingen in heel Europa (22 landen) en zijn 150 miljoen maandelijkse bezoeken. Deze spectaculaire resultaten laten Netlog meteen toe om openlijk de giganten onder de sociale netwerken uit te dagen zoals MySpace (5e meest bezochte site van het web met 230 miljoen gebruikers), te stoeien met FaceBook, het platform op de 6e plaats (Alexa) (70 miljoen gebruikers volgens ComScore), en met veel bravoure Skyrock blog onderuit te halen, de tweede meest bezochte Franse site (7de in België). Hoewel men de cijfers die de protagonisten zelf verspreiden toch met enig wantrouwen moet bekijken, bewijzen diverse statistieken deze trends. Volgens Alexa heeft Netlog zijn intrede gemaakt in de top 10 van de meest bezochte sites in ons land, en haalde het in april 2008 de 8e plaats, achter Google.be (nr1), Windows Live, SkyRock, YouTube, MSN, Yahoo en Google.com, maar voor eBay, Dailymotion, Wikipedia, FaceBook of Myspace! Het totaal aantal bekeken pagina's, voor België opgetekend door ComScore (januari 2008), is nog indrukwekkender, vermits Netlog hier al zijn concurrenten verpulvert met 812 miljoen, tegenover 318 miljoen pageviews bij Skyrock, 52 miljoen bij Facebook, 24 miljoen bij MySpace en 27 miljoen bij het Live Spaces netwerk. Niet slecht voor een site die enkele jaren geleden uitsluitend de regionale kaart speelde. En toch hebben de oprichters van de site hun bescheidenheid uit de begindagen behouden wanneer zij hun dominante positie in België en andere Europese landen kenschetsen. "Facebook is vooral een Engels netwerk dat in de Franstalige regio van ons land ingeplant is, terwijl MySpace bij ons nooit echt van de grond gekomen is", observeert Lorenz Bogaert, medeoprichter van Netlog, ietwat spottend. Een standpunt dat genuanceerd wordt door Dieter Kraewinkels, Managing Director CineNews.be/Net Events/Rendez-Vous, het belangrijkste sociale netwerk in België dat gestoeld is op zoekertjes: "Netlog is vooral gekend in Vlaanderen en Brussel, en beduidend minder in het zuiden van het land, waar FaceBook meer in trek is". Om de kerk in het midden te houden, en om nieuw koren op de molen van de adverteerders te scheppen, volgt er een nieuw salvo cijfers, afkomstig van CIM Metriweb, dat aangeeft dat Netlog op zijn beste dagen ongeveer 460.000 unieke bezoekers trekt in België. Soms meer. Wat het aantal pageviews betreft flirt het nu met de 30 miljoen. "De gro Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address