9 `revolutionaire` ideeën om zeker te zijn dat uw Buzz-marketingcampagne de mist ingaat

Virale marketing en buzz marketing hebben vandaag een erkende status. Negen jaar geleden begaven niet meer dan een handvol avonturiers zich op het kronkelige pad van deze kunstvorm die creativiteit, psychologie en strategie vermengt; vandaag gaat ieder bureau dat over een koffieapparaat, een gsm en meer dan 2 werknemers beschikt er prat op een virtuoos te zijn in de buzz-kunst.

post-image-3
Deze nieuwe communicatiemethodologie doet ons in een dimensie belanden die superieur is aan de klassieke mond-tot-mondreclame. We begeven ons op het terrein van de strategie met een specifiek marketingplan (en erg precieze objectieven) waardoor de reikwijdte en de snelheid van verspreiding groter wordt dan bij de simpele mond-tot-mondreclame. Zoals de vroegere vicepresident marketing van Hotmail het formuleerde: “het is mond-tot-mondreclame gedrogeerd met steroïden.”

Met dit artikel wil ik jullie op een humoristische manier waarschuwen voor de meest voor de hand liggende valstrikken die jullie voor de voeten liggen bij het opstellen van een virale of buzz-marketingcampagne.

Dit artikel richt zich evenzeer tot professionele bureaus als tot marketingdirecteuren van bedrijven die zich in het virale avontuur willen storten. We maken allemaal fouten op verschillende niveaus; als we alleen al de meest voor de hand liggende kunnen vermijden…

1. De context heeft geen enkele invloed op het welslagen van mijn campagne

Je vergist je schromelijk als je denkt dat de context niet fundamenteel gelinkt is aan het succes van een actie. Het element ‘tijd’ is een essentieel gegeven in het opstellen van een virale marketingactie. Op basis van de context alleen zou dezelfde actie een overweldigend succes kunnen hebben of evenveel bezoekers aantrekken als de zondagsmis in de kerk van mijn dorp.
Ik vind zelf dat ieder bureau in het begin van het jaar een tijdslijn zou moeten opstellen voor het volledige jaar en er het geheel van de belangrijke data in verwerken (die verband houden met het bedrijf, de klanten, de actualiteit, feesten,…). Zo kan je het creatief nadenken over een campagne koppelen aan de actualiteit en een perfecte match tussen inhoud en context garanderen.

2. We maken het beslist niet eenvoudig en lanceren een geëvolueerde en complexe actie

Eén zin van een reclamegoeroe is me altijd bijgebleven. Hij zei me ‘Het volk is dom, en het is vanuit die basis dat je moet beginnen denken.’ Zo gesteld lijkt het misschien nogal cru, maar als we aanvaarden dat we zelf deel uitmaken van het ‘volk’ schuilt er wel een kern van waarheid in deze zin.
Bij het bedenken van een campagne in de brede zin van het woord moeten we er absoluut voor zorgen dat de voltallige bevolking de boodschap snel kan ontcijferen, assimileren en begrijpen.
Vermijd dus Freudiaanse of ‘artistieke’ concepten in je campagnes omdat je het gevaar loopt dat niemand anders ze begrijpt. Praat over je ideeën en concepten met niet-ingewijden (je grootmoeder, je buur,…) en luister aandachtig naar hun reactie.

Deze vaststelling is nog meer van toepassing op virale marketingcampagnes waar het medium het mogelijk maakt om snel te ‘zappen’. Zoals ik maar al te graag herhaal: voor het opstellen van een concept voor een virale marketingcampagne is KISS (Keep it Simple & Stupid) de basisregel.

3. Internet is een aparte wereld waar alles is toegestaan, laat ons risico’s nemen!

Het medium internet is maar een ondersteuning en we moeten ons dus aan dezelfde regels en wetten houden als de traditionele bureaus.
Er van uitgaan dat deze media je volledig onschendbaar maken is een misvatting die je erg veel kan kosten. Zorg er dus voor dat je alle geldende wetten respecteert, anders volgt er gegarandeerd een sanctie.
Het is niettemin duidelijk dat onze verkozenen bepaalde wetten over de handel, die al meer dan 40 jaar oud zijn en op dat moment geen rekening hielden met het internet, zullen moeten aanpassen. Volgens deze wetten zijn in feite zowat alle virale marketingcampagnes illegaal. Gelukkig maar dat de vertegenwoordigers van het gerecht mensen zijn die bepaalde technologische ontwikkelingen kunnen interpreteren…

Back to top button
Close
Close