Home/Mobile marketing/Dossier mobile marketing: België op het moment van de aftrap Dossier mobile marketing: België op het moment van de aftrap Mobile Marketing, dat is een beetje zoals de UFO's: niemand heeft ze gezien, maar iedereen heeft er zijn eigen idee over. Dit keer echter verzekert men ons met de hand op het hart: 2008 lijkt het jaar te worden dat de reclame op het mobieltje van start gaat in België. Maar omdat er nog geen grote campagnes zijn, beperken de adverteerders, interactieve agentschappen en pure players zich ertoe hun strategie te verfijnen. Want het belangrijkste zal zijn om klaar te staan wanneer het moment van de aftrap gekomen is. 2008-06-25Comment Onderaan dit artikel: de opinie van de experten Hoe lang wordt er al niet gepraat over mobiele marketing! En nog altijd is er niets te zien. Tenminste in België niet. Want rondom ons, daar is het de grote overrompeling. Niet alleen in Japan of de VS wordt het fenomeen van het mobiele internet op een geestdrift onthaald die niet meer gezien was sinds de gouden tijd van de internet zeepbel. In Frankrijk bijvoorbeeld steeg in 2007 het aantal bezoekers via het mobiele internet met ongeveer 17 miljoen gebruikers. Wat leidde tot een professionalisering van de regieactiviteiten bij de mobiele operatoren, alsook een aanpassing van de grote webportalen (Yahoo, Google, MSN) aan het kleine scherm van de gsm. In vergelijking met Frankrijk lijkt ons Koninkrijk eerder een dorre woestijn. "Buiten enkele sms-campagnes uitgaande van merken zoals L'Oréal, Samsung of Nokia, valt er inderdaad niet echt iets concreets te bespeuren in het landschap van de mobiele marketing in België", stelt Stefan Costeur vast, Commercieel Directeur bij Paratel. Nochtans lijken alle ingrediënten voor een vliegende start aanwezig te zijn. Het penetratiegehalte van de gsm bij de bevolking is in onze contreien ongeveer 90% (cijfers Insites 2007), terwijl dat bij het vaste internet amper 60% van de gezinnen bedraagt. Qua reclame-investeringen is de kloof nog dieper: terwijl de webvertising tegenwoordig 6% van de globale advertentietaart uitmaakt, blijft het aandeel van de mobiele marketing daarin... gewoonweg te klein om te kunnen meten. En daarom is er vooral een afwachtende houding waar te nemen bij de voornaamste actoren van de markt. "Wat de adverteerders en de communicatieprofessionals vooral interesseert, is te weten hoe belangrijk de markt van het mobiele internet is", vertrouwen ons de voornaamste ondervraagden toe. Geen van de drie mobiele telefoonoperatoren wenst echter cijfers te geven over het adoptiegehalte van abonnementen voor mobiel internet type 3G. "Hun houding is begrijpelijk", licht Stefan Costeur toe: "het aantal gebruikers van het mobiele internet is belachelijk laag in België, omdat de abonnementen nog veel te duur zijn." Een amusante paradox, vooral wanneer het aantal mobiele toestellen dat met Wap compatibel is (87%) of met Internet 3G (30%) maar blijft groeien. . De statistieken van inSites bevestigen dit beeld: amper 10% van de eigenaars van een gsm maakt gebruik van de internetfuncties op zijn toestel, wat neerkomt op 560.000 personen. "En bovendien zijn dat hoogstwaarschijnlijk enkel sporadische verbindingen", bevestigt Didier Ackermans, directeur van de digitale activiteiten van de groep Aegis Media Belgium. Maar hoe moeilijk de mobiele data/internet diensten ook van start gaan in België, de mobiele marketing is alvast al van zijn succes verzekerd. Dat staat zonder twijfel vast voor Jupiter Research, dat de markt van de mobiele reclame tegen 2012 op 1,3 miljard dollar schat, enkel en alleen voor West-Europa! iPhone, de Messias Iedereen is het erover eens: de mobiele marketing in België heeft een stevige shock nodig om in gang te schieten. Wat kan die shock toedienen? Zou de lang verwachte Messias misschien wel de iPhone kunnen zijn? Binnenkort komt de fameuze 3G smartphone van Apple bij Mobistar (de aankondiging werd officieel bevestigd door de groep Orange/Mobistar), en komen ook zijn neefjes (HTC, Blackberrry 9000) op de markt. Dat zou logischerwijze het aantal mobiele internetverbindingen moeten aanzwengelen. Olivier Van Zeebroeck, IDTV&Digital Expert, Isobar Belgium, stelt het zo: "Surfen op het kleine scherm van de gsm is echt niet comfortabel. Men zal moeten wachten tot toestellen met grotere schermen, zoals de iPhone, ingeburgerd raken vooraleer het mobiele internet echt in gang schiet". < Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address