Wordt het business model van de Web Analytics-tools in vraag gesteld?

Voor het wereldje van de Web Analytics breekt een nieuw tijdperk aan. Toepassingen van het “Enterprise” type – lees: die de meeste functies bevatten die u in uw bedrijf nodig hebt om een goed afgelijnd meetproces te starten – worden volledig gratis aangeboden.

post-image-3
Die tools heten Google Analytics, Gatineau (Microsoft) en IndexTools (Yahoo! Analytics) en vertrekken van een ander business model dan we tot nog toe gewend waren met WebTrends, Omniture, HBX/WebSidestory/VisualSciences, Nedstat, Xiti, en ik vergeet er allicht nog wel enkele.

Google heeft als eerste vastgesteld dat zijn business model van betalende sleutelwoorden (SEA) ondersteund werd door het gebruik van meettools. Het is altijd goed natuurlijk wanneer je een bijkomend budget vraagt voor SEA en de ROI ervan kunt aantonen. Dus waren ook Microsoft en Yahoo! er als de kippen bij om een WA-tool binnen te halen.
Google kocht Urchin, Microsoft heeft Gatineau, maar Yahoo! steekt iedereen naar de kroon door een Europese speler binnen te rijven, die niet moet onderdoen voor de duurdere WA-toepassingen op de markt.

Oordeel zelf maar: Google beschikt niet over een API om gegevens te exporteren, maar IndexTools heeft hier een heel sterke functie voor. De kans bestaat dat die niet gratis zal zijn, maar de gebruikskost zal dan ten minste te rechtvaardigen zijn. Dus niet langer gebaseerd op de hoeveelheid trafiek van uw site, maar op een zakelijk gebruik van de verzamelde gegevens.
Trouwens, door de segmentering van de gegevens met behulp van spiltabellen in IT kunnen zij zeer gedetailleerd worden bestudeerd. Moet er nog meer zijn? Een Bid Management-tool dat de uit uw SEA-inspanningen verzamelde gegevens koppelt aan de WA-data? IT biedt zelfs 2 oplossingen aan, pull en push, om uw SEA-activiteiten binnen eenzelfde omgeving te centraliseren. Bovendien moet u uw links niet opnieuw taggen.

Akkoord, Microsoft kan ook een heel sympathieke functionaliteit voorleggen: de integratie van kwalitatieve sociodemografische gegevens van het MSN-paspoort. Maar net als de benchmarking-optie van Google Analytics u toelaat om uw gegevens via opt-in te vergelijken met de globale data van uw sector, stellen we toch vast dat we die informatie met een korreltje zout moeten nemen. Trouwens, in het geval van de benchmarking van Google Analytics weet u niet met wie u vergelijkt en dus ook niet of die gegevens correct geconfigureerd werden.
Google en Microsoft Analytics stellen interessante WA-oplossingen voor, inclusief een aantal specifieke functies die de markt nodig heeft, maar die naar mijn mening niet meteen bruikbaar zijn. Bovendien wegen die “nice to haves” niet op tegen het superieure gebruik van IndexTools.

De keuze van Yahoo! om IT gratis aan te bieden, kadert natuurlijk binnen haar eigen logica en weegtbij de andere WA-tools op hun business model. Want uiteindelijk zijn zij - WebTrends, Omniture, Nedstat, Xiti, ... – “slechts” softwareverkopers, die u maar wat graag “beboeten” met hun tarieven per pagina wanneer u te veel trafiek genereert…

Uiteraard bieden die grote namen ook consultancydiensten aan om u te helpen het essentiële uit uw gegevens te halen, maar de ROI laat op zich wachten en steeds meer budgetten worden in vraag gesteld. Welke toekomst is dan nog weggelegd voor hen indien IT een gelijkaardig product voorstelt aan een onklopbare prijs? Om te overleven zullen ze hun business model moeten herzien. Indien we de laatste berichten mogen geloven, is Omniture trouwens nog altijd niet rendabel…

De consolidatiebeweging van de sector doet de hoop toenemen dat de BI-spelers interesse tonen voor WA. Leve de toekomst!

Aurélie Pols – Web & Customer Analytics Practice Lead, OX2, member of the LBi Group

Back to top button
Close
Close