Verkoop op afstand is goed voor meer dan 30.000 jobs in België

Het vertrouwen van de Belgische consumenten in e-commerce blijft toenemen. Uit de meest recente omzetcijfers van BeCommerce, de federatie van de Belgische distance sellers, blijkt dat de online verkopen in 2007 met 46% gestegen zijn vergeleken met 2006.

post-image-3
Ondanks de huidige economische situatie verwachten de online verkopers voor dit jaar toch ook weer een groei van minstens 25% te zullen realiseren. En als de huidige groeitrend zich verderzet, zullen er tegen eind 2008 minstens 3.100 Belgische webshops actief zijn. BeCommerce baseert zich hiervoor op een marktstudie die het liet uitvoeren door het onderzoeksbureau iVox, gecombineerd met cijfergegevens van online betaalspecialist Ogone.

Aantal webshops blijft stijgen

Het aantal webshops kende een stevige groei in 2007. Op het einde van vorig jaar werden ruim 2.100 actieve webshops geregistreerd. Aan het huidige groeiritme van 80 nieuwe webshops per maand (dat zijn er gemiddeld 4 per werkdag !), zullen er tegen eind 2008 maar liefst 3.100 Belgische webshops actief zijn. Dit toont aan dat niet alleen het consumentenvertrouwen in online shoppen blijft stijgen, maar dat ook vanuit de verkopershoek de interesse “om online te gaan” zienderogen toeneemt. Naast de pure player start-up’s (bedrijven die enkel en alleen via het Internet verkopen) zetten ook meer en meer klassieke retailers de stap naar het Internet. Deze worden dan in de groep multichannel players ondergebracht (meerdere verkoopkanalen, zowel online als offline). Voor elke pure player zijn er momenteel 2 multichannel players actief in België.

BeCommerce brengt de sector in kaart

Via een online bevraging van de sector door het onderzoeksbureau iVox heeft BeCommerce een aantal elementen in kaart gebracht met betrekking tot de verkoop op afstand in België.

Zo blijkt dat 40% van de Belgische webshops hun verkoopgebied – al dan niet gewild –  tot België beperken. 32% van de shops verkopen in heel Europa, de overige 29% hebben de hele wereld als afzetmarkt. Omzetmatig wordt het gros van de verkopen in België en de West-Europese landen gerealiseerd.

Bij de pure players komen de bestellingen voornamelijk (93%) online binnen. De overige bestellingen worden geplaatst via telefoon en e-mail. Voor de ganse distance selling sector daalt het aantal online bestellingen naar 60%, en nemen aanvragen via de post, telefoon en e-mail aan belang toe.

Consumenten betalen meer en meer online, wat bevestigt dat het vertrouwen in deze betaalmethoden stelselmatig stijgt. Het aantal transacties steeg met 60%, de omzet van die transacties steeg met 70%. Bij de pure players worden maar liefst 67% van de betalingen online afgehandeld. 26% van de orders wordt betaald via gewone bankoverschrijving maar voordat de levering effectief heeft plaats gevonden, 15% wordt cash betaald bij de levering, en de overige 3% wordt via de bank overgeschreven nadat de goederen werden ontvangen. Voor de ganse distance selling sector wordt 51% van de bestellingen online betaald, 7% via bankoverschrijving, 20% cash on delivery en 22% na aflevering van de goederen.

Een gemiddelde bestelling bij een webshop heeft een toch wel een belangrijke financiële waarde : 19% van de bestellingen situeert zich tussen 31 en 50 Euro, 28% zit tussen 51 en 100 Euro, 16% tussen 101 en 200 € en maar liefst 25% kost tussen 201 en 500 Euro.

Op het vlak van tewerkstelling tot slot, blijkt dat 82% van de distance sellers tussen de 1 en de 20 personen tewerk stellen. Bij de allergrootsten werken meer dan 500 mensen. Alles samen zijn in België 32.500 mensen rechtstreeks tewerkgesteld in de sector van verkoop op afstand. De indirecte tewerkstelling (denk maar aan het uitleveren van al die orders) is uiteraard ook aanzienlijk.

Hoe ziet de toekomst er uit ?

85% van de Belgische distance sellers zijn alvast overtuigd dat de markt zal blijven groeien de komende 2 jaar. Tegelijkertijd zijn zij de mening toegedaan (eveneens 85%) dat de co
Back to top button
Close
Close