90% van de Belgische surfers bereikt via e-mail marketing

Uit een gezamenlijke studie van e-mail marketing speler EmailGarage en studiebureau iVOX blijkt dat 90% van de surfers in ons land geabonneerd is op minstens één elektronische nieuwsbrief.

post-image-3
75% van de surfers is zelfs geabonneerd op 3 tot 4 newsletters.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 67,7 % van de respondenten zich op e-nieuwsbrieven abonneert omdat die relevant zijn voor hun hobby’s. Naast relevantie blijkt ook de mogelijkheid om geld te besparen zeer belangrijk: 56 % van de ondervraagden abonneert zich op nieuwsbrieven die een exclusieve aanbieding of besparing voorstellen. 49,5 % zou zich zelfs inschrijven op een e-nieuwsbrief die als reclamefolder wordt opgevat, met (tijdsgebonden) acties zoals producten of diensten van de week / maand.

Bijna 50 % van de Belgische internetgebruikers heeft zich ingeschreven op newsletters van merken die hem aanspreken. 76,4 % onder hen is bereid persoonlijke informatie te delen om meer toepasselijke promoties en informatie op maat te ontvangen.

Ook interessant is dat, hoewel alle deelnemers aan de survey online onderlegd zijn, meer dan 30 % ervan offline op een elektronische nieuwsbrief heeft ingeschreven: op een event, in een winkel of op een beurs. Het is dus belangrijk om alle communicatiekanalen open te houden.

Bedrijven zijn zich over het algemeen bewust van het belang hun lezers persoonlijk aan te spreken: 83 % van de bedrijven personaliseert zijn e-mails op een of andere manier. En die bedrijven halen daar ook voordeel uit: hun resultaten zijn significant en consistent beter dan die van de 17 % bedrijven waar het e-mailmarketingmateriaal niet wordt gepersonaliseerd.

Luc Robijns, General Manager bij EmailGarage: “Er zijn erg veel mogelijkheden en opportuniteiten voor bedrijven om de dialoog met hun klanten te optimaliseren. Door meer aandacht te besteden aan de taal die de lezer spreekt, door de relatie met de bestemmeling in het achterhoofd te houden - is het een prospect of een bestaande klant, is het een occasionele of een vaste klant, enzovoort - en door rekening te houden met hun voorkeuren en gedrag. Het onderzoek toont duidelijk aan dat e-mailmarketing op dat gebied nog voor verbetering vatbaar is”.

Back to top button
Close
Close