Sociale netwerken: Wat is hun waarde? Wat zijn de trends voor 2008?

Sociale netwerken zijn intussen goed ingeburgerd. Ze maken deel uit van ons online bestaan. Hoe groot dat aandeel is, verschilt sterk per gebruiker. De één zweert bij communiceren met zijn vrienden via Facebook, de ander herkent zich in medegebruikers van een online dienst zoals Flickr of Twitter en haalt daar zijn waarde uit.

post-image-3
Er wordt een grote marktwaarde toegekend aan de sociale netwerken, maar betekent dit ook dat ze big business zijn? De directe inkomsten die gegenereerd worden met de meeste netwerken zijn zo goed als nul: Google verdient geen grof geld met zijn eigen Orkut, noch met zijn advertentieaandeel in Myspace, Microsoft behaalt niet wat het voor ogen had met Facebook en Facebook zelf ziet hoe zijn pogingen om geld te verdienen met Beacon verworpen worden door zijn gebruikers en moet een stap terug zetten.

De grote internet- en mediabedrijven hebben de impliciete waarde van Facebook en andere social networking sites omhoog gedreven door tegen elkaar op te bieden. Maar dat betekent niet dat er werkend business model is. Sergey Brin gaf onlangs toe dat Google’s social networking aanbod eerder problematisch is en dat het aanmuntingswerk dat ze gedaan hadden niet uitdraaide zoals ze gehoopt hadden. Facebook, waar Microsoft een klein aandeel in heeft (1,6%), is het nog slechter vergaan. De poging om de advertisingindustrie te herdefiniëren met een nieuwe benadering van social marketing, Beacon genaamd, is mislukt. Facebooks idee bestond erin de vrienden van een gebruiker te informeren wanneer deze iets kocht bij bepaalde online handelaars, via een kleine aankondiging binnen de news feeds van de vrienden. Het opzet was een nieuwe "aanbevelingseconomie" te creëren, een algoritmische vorm van mond aan mond reclame. De gebruikers waren hier echter niet met opgezet. Mark Zuckerberg, Facebooks oprichter, gaf toe dat de hele lancering achteraf een slecht idee bleek te zijn. Het is dus denkbaar dat men met social networking sites nooit grof geld zal verdienen. Dat doet echter geen afbreuk aan hun nut. Social networking heeft immers de connecties tussen mensen op de kaart gezet.

Tegelijkertijd ontstaan er steeds meer initiatieven die zich richten op het "socialer maken" van het web. Google's OpenSocial bijvoorbeeld, of OpenID. Door gebruik te maken van OpenSocial kunnen ontwikkelaars in de toekomst eenvoudig applicaties maken voor diverse sociale netwerken. Hierdoor wordt uitwisseling van gegevens tussen verschillende netwerksites een stuk eenvoudiger. Op deze manier tracht men op te lossen wat vandaag het grootste probleem is van social networkers: hun profiel up-to-date houden in tientallen netwerken tegelijk. Begerige Internetgebruikers hebben vaak verschillende accounts bij meerdere sociale netwerken, instant messengers, blogging sites, … en kunnen vaak niet eens een eenvoudig bericht versturen van het ene naar het andere. Ze moeten dezelfde vrienden uitnodigen op elke dienst afzonderlijk. Wat een behoorlijke belemmering is. Het openstellen van het web zal ervoor zorgen dat social networking ernaar kan evolueren overal te zijn, en toch nergens.

Enkele andere trends voor 2008? Netwerken komen naar je toe: Mijn Dorp, Mijn Buurt, Mijn Team netwerken; videoblogging; een verderzetting van online virtual reality; social lending en andere vormen van social entrepreneurship; ... . 


Birgit Corluy, Marketing Manager bij QueroMedia

Back to top button
Close
Close