“10 before 10”, voor 2020?

De investeringen in online-reclame zijn nog aan de lage kant in België. Een paradoxale situatie, als we zien dat ons land goed scoort op het vlak van internetpenetratie (48% van de gezinnen in 2006) ten opzichte van onze buurlanden (30% in Frankrijk, 34% in Duitsland, 44% in Groot-Brittannië).

post-image-3
De geringe investeringen in reclame (België besteedt 5% van zijn reclame-investeringen aan internet) zijn lager dan in de meeste andere Europese landen. In 2006 raamde IAB deze investeringen op 12% in Groot-Brittannië, 8% in Frankrijk, 9% in Duitsland, 9% in Nederland en 6% in Spanje en Italië. Volgens de laatste studie die werd uitgevoerd door European Internet Advertising Association in 2006, was tv nog het meest gebruikte medium, met een gemiddelde van 15 uur per week, gevolgd door de radio (gemiddeld 14,8 uur per week), en dan komt internet met gemiddeld 11,3 uur per week. Parallel aan deze derde plaats zien we dat de reclame-investeringen op het net pas de zevende plaats innemen wat betreft het marktaandeel van de media-uitgaven in België (36% gaat naar tv, 26% naar de dagbladen, 11% naar radio, 10% naar tijdschriften, 8% naar outdoor, 6% naar mailings, 4% naar internet, 1% naar de bioscoop).

Vandaag is 57% van de adverteerders van plan om hun investeringen in Internet op te trekken, net als het aandeel van internet binnen de marketingmix. Een grote meerderheid van de gepeilde verantwoordelijkheden (68%) zegt dat ze 1 tot 10% van de mediabudgetten besteden aan online-reclame, terwijl 30% er tussen 11% en 100% van hun budget in investeert. Volgens de verwachtingen van IAB zou het budget voor Internet met 20% moeten stijgen in 2007. De belangrijkste rem op de online-investeringen is vooral het beeld van de hoge kosten voor online-reclame. 12% van de ondervraagden vindt de kosten te hoog. De tweede barrière voor dit soort investeringen is dat de markt te weinig transparant zou zijn. IAB wil beter begrijpen waar dit beeld vandaan komt, en dit zal aan bod komen in een volgende studie.

Back to top button
Close
Close