Home/Mobile marketing/600.000 mobiele surfers in België 600.000 mobiele surfers in België Op het Mobile World Congress in Barcelona stond begin februari de ontwikkeling van het Mobiele Internet centraal. Voor het eerste stonden de internet bedrijven als Google, Yahoo! en ook Microsoft sterker in de schijnwerpers dan de traditionele standhouders als Nokia, Samsung of de mobiele operatoren. 2008-04-01Comment Uit de vele toespraken tijdens het Mobile World Congress bleek dat veel operators inzien dat het mobiele web en andere mediadiensten de weg naar de toekomst openen. Het regende dan ook aankondigingen betreffende nieuwe strategische ontwikkelingen op dit vlak. Nokia sluit een strategische alliantie met Google. Yahoo! lanceert OneConnect, de link tussen je GSM en een reeks sociale netwerken. De eerste prototypes van mobiele telefoons uitgerust met het Android besturingssysteem van Google werden gretig geshowd. MSN Direct heeft nu ook een mobiele versie klaar. Zelfs de Europese commissie moeit zich nu ook en wil de internationale roaming kosten voor het raadplegen van het mobiele internet serieus zien dalen vanaf midden dit jaar. Hoe zit het met de ontwikkeling van het mobiele web in België? Op het seminarie Web Goes Mobile kwamen Proximus en Mobistar eind vorig jaar met een ongeziene primeur: in een gezamenlijke presentatie werden voor het eerst cijfers gepubliceerd omtrent het gebruik van hun mobiele portalen in België. Enkele van de gepubliceerde gegevens zijn op zijn minst opzienbarend:- 600.000 mobinauten bezoeken elke maand de portaalsites Vodaphone Live! - Orange World en Vodaphone Live! ontvangen dagelijks meer dan 65.000 gebruikers- 2,5 miljoen Belgen zijn uitgerust met mobiel internet compatibele telefoons- Meer dan 100 mobiele internet sites zijn geregistreerd op PlazZza en elke maand komen er 5 tot 10 bij Met dergelijke cijfers komen de mobiele portalen van de operatoren in de Top 20 van de meest bezochte webstekken terecht volgens de CIM/Metriweb rangschikking. Het verbaast dan ook niet dat zowel Proximus als Mobistar met specifieke mobiele marketing formules nu ook lonken naar de advertentiemarkt. Uit recent onderzoek van InSites blijkt dat het mobiele internet bij het brede publiek voornamelijk gebruikt wordt door jongeren: 75% van de gebruikers bevindt zich in de leeftijdscategorie 15 – 35 jaar. Daarnaast is er ook een grote interesse in het mobiele web bij de groep van zakelijke gebruikers. Voor hen betekent het raadplegen van mobiele informatie een belangrijke verhoging van hun efficiëntie. Het aanbod op het mobiele web concentreert zich op heden voornamelijk op de verkoop van mobiele content: volwassenen inhoud, logo’s en beltonen, infotainment (nieuws, weer, ...). We kunnen echter verwachten dat er de komende jaren hier snelle verbreding zal komen. In Frankrijk, dat op het vlak van de ontwikkeling van het mobiele internet enkele jaren voor ligt op België, was de consultatie van weerberichten op MétéoFrance in 2007 de meest bezochte dienst, met grote voorsprong op de aanbieders van beltonen. De grote jongens maken zich met veel tromgeroffel klaar om het mobiele web te veroveren. Aan u de keuze om op deze trein, die stilaan maar zeker vertrokken is, niet te missen en nu reeds uw mobiele internet strategie op punt te zetten. Danny Lein is mede-oprichter en gedelegeerd bestuurder van MobileWeb.be, een Belgische leverancier van SMS, MMS en Mobiel Internet oplossingen. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address