Eerste E-business Expo in Brussel bevestigt trends in email campaign management

Op 18 en 19 april laatsleden werd in Brussel voor de eerste maal E-business Expo georganiseerd. Een vakbeurs gecombineerd met een praktijkgericht congres. Digimedia had een kort gesprek met Luc Robijns, general manager van EmailGarage. Deze Belgische email service provider was gedurende 2 dagen aanwezig als exposant.

post-image-3
Digimedia: Hoe was deze eerste E-business Expo?

Luc Robijns: Erg positief. Best veel bezoekers die op zoek waren naar concrete oplossingen. Het feit dat dit evenement op hetzelfde moment en op dezelfde locatie werd georganiseerd als Ondernemen 2008 zorgde voor een interessante mix van bezoekers.

Digimedia: Welke waren je persoonlijke bevindingen?

Luc Robijns: Ik had gepland om enkele spreekbeurten te volgen maar dat is niet gelukt. Teveel bezoekers met concrete vragen over email campaign management oplossingen zijn op onze stand langsgekomen. Mijn bevindingen zijn dus vooral gebaseerd op contacten met deze bezoekers. Grosso modo kan je stellen dat er drie groepen van meest gestelde vragen en behoeften waren.
Daarin zien we ook de bevestiging van trends zoals die zich in de rest van de ESP markt aftekenen.

Digimedia: Kan je die even toelichten?

Luc Robijns: Zeker. Eerst en vooral: Hoe kan ik mijn bestaande CMS of CRM applicatie aan een email campaign manager als EmailGarage koppelen?

Verder zie je een grote vraag naar meer gedetailleerde en cross-media rapporteringen. Marketeers willen niet enkel bounce, unsubscribe, open en click through cijfers kennen, ze willen ook exact weten wie er geklikt heeft en waar de interesses liggen. Vooral marketeers die nauw samenwerken met de verkopers binnen hun organisatie willen met deze data hun toegevoegde waarde duidelijk stellen. Het sales team is a priori geïnteresseerd in geprequalificeerde contacten. Gedetailleerde 'interactor reports' maken een verder aanpak meer succesvol. Daarenboven wil men de rapporteringen geïntegreerd zien met websitestatistieken.

Tenslotte kregen we nogal wat agentschappen, consultants en marketeers van grotere internationale bedrijven over de vloer. Zij zoeken concreet naar beheersfunctionaliteiten in een email campaign manager die het creëren en functionaliteiten die het beheren van sub-accounts mogelijk maken. Sub-accounts kunnen klanten van gentschappen zijn of afdelingen of lokale kantoren van multinationals die elk hun eigen email campaign manager account hebben. Maar dan wel onder de supervisie van een coördinator. De drijfveer kan bijvoorbeeld zijn om gezamelijk aankoopvoordelen te bekomen of ook het stroomlijnen van de communicatie. De mogelijkheid om bijvoorbeeld maandelijks pro-forma fakturen op te maken voor sub-accounts scoorde erg goed tijdens demo's.

Ik stel dus vast dat we niet enkel over een verdere integratie van infrastructuur kunnen spreken (CMS en email) maar ook over een behoefte tot doorgedreven integratie van email in een ruimere sales en marketing mix.

Digimedia; Bedankt voor dit korte interview. Wat staat er verder nog op het EmailGarage programma?

Luc Robijns: Van 1 tem 3 april staan we met het EmailGarage team op MD Expo in Parijs. Ik zal van daaruit ook dagelijks bloggen (http:blog.emailgarage.com).
Wie graag een gratis VIP toegangsticket wenst voor dit evenement kan emailen naar info@emailgarage.com. Tot ziens.

 

Back to top button
Close
Close