Wat is conversiemarketing?

Een website bestaat pas als hij ook webbezoekers heeft. Daarom is het van essentieel belang dat uw site zoveel mogelijk bezoekers genereert én houdt.

post-image-3
Uw bezoekers moeten liefst méér doen dan alleen maar even een kijkje nemen… U moet vermijden dat ze meteen weer verder surfen. Ze mogen niet zomaar wegzappen. Bedrijven hebben er alle baat bij dat hun webbezoekers worden aangespoord om actie te ondernemen.

Welke acties kunnen de bezoekers zoal ondernemen op een website?
  • online aankoop
  • invullen van een contactformulier
  • plaatsen van een bestelling
  • inschrijven op een nieuwsbrief
  • een download
  • bepaalde webpagina bekijken
  • inloggen op een bepaalde webpagina
    enz…
Deze acties worden ‘conversies’ genoemd. Het volstaat dus niet uw bedrijf te promoten in de zoekmachines en een goede marketingstrategie toe te passen om geïnteresseerde bezoekers aan te trekken. Een volgende stap in het proces is conversiemarketing. Bij conversiemarketing is het de bedoeling het aantal conversies op een bepaalde website te verhogen.

1. Hoe werkt conversiemarketing?

Conversiemarketing (of conversion marketing) kan uit meerdere componenten bestaan:

- Web Analytics: website-analyse via bezoekersstatistieken

- Web Usability: analyse & advies inzake de gebruiksvriendelijkheid van de website

- Landingspagina’s creëren en/of optimaliseren

- Webcopywriting: webteksten optimaliseren + call to actions

- Multivariabele Testing: meerdere versies van één webpagina testen

We behandelen hieronder in het kort 5 puntjes die de conversies van uw site kunnen verhogen.

1.1 Web Usability / website-gebruiksvriendelijkheid

Houdt u rekening met de regels inzake Web Usability, dan creëert u voor de bezoekers een optimale gebruikservaring. Dit omvat communicatieve, grafische en technische niveaus, zodat de bezoeker snel en efficiënt de gewenste taken kan uitvoeren.

1.2 Web Analytics / website-analyse

Web Analytics biedt de mogelijkheid allerlei nuttige informatie over uw bezoekers te verzamelen, o.a. via bezoekersstatistieken, bijv.:

- de herkomst van de bezoeker

- het gedrag van de bezoeker

- het navigatiepad in de website

- het conversiepatroon van de bezoeker

- het succes van online marketingcampagnes

- en nog veel meer…


Op basis van een analyse van al deze waardevolle informatie kunt u de juiste conclusies trekken, om nadien de juiste acties te ondernemen. Zo kunt u nog beter voldoen aan de verwachtingen van de bezoekers. Vraag hier een korte GRATIS website-analyse.

1.3 Landingspagina’s

Het is belangrijk dat bezoekers doorklikken op één van de zoekresultaten in een zoekmachine of op een link in een nieuwsbrief of campagne. Klikt de bezoeker effectief door, dan ‘landt’ hij of zij op de ‘landingspagina’.

Door de steeds belangrijker wordende e-marketing worden ook sterke landingspagina’s almaar belangrijker. Maar wat zijn de kenmerken van een sterke landingspagina?

Een landingspagina moet zo nauw mogelijk aansluiten bij de ingevoerde zoekopdracht en de

verwachtingen van de bezoeker. Ze beantwoordt aan essentiële regels en heeft

- een correcte structuur

- een doordachte vormgeving

- een gerichte content.

Een landingspagina heeft tot doel de conversie van de bezoeker of de klant s
Back to top button
Close
Close