Home/Videos Interviews/eGovernement in België gaat achteruit eGovernement in België gaat achteruit De toegang tot sites van de openbare instellingen neemt alsmaar af! Hoewel 7 burgers op 10 (67%) zegt de voorbije 12 maanden een site van een publieke overheid te hebben bezocht, gaat dit percentage er jaar na jaar op achteruit (82% in 2004, 75% in 2006). 2008-03-13Comment De gemeentesites trekken meer volk (89% van de bezoeken) dan de site van de federale overheid (71%). Communiceren via e-mail is dan weer niet zo erg in trek bij het publiek: amper 21% van de internetsurfers heeft de voorbije 12 maanden een e-mail verstuurd naar een overheidsorganisatie. Uit deze cijfers onthouden we dat de gebruikers de openbare online-diensten kennen, en ze ook gebruiken! De uurtabellen van het openbaar vervoer raadplegen is de meest gebruikte dienst (90% kent het bestaan ervan voor 69% gebruikers). Ook heel gekend, maar heel wat minder in trek, is de site die wordt gebruikt om de belastingaangifte online in te vullen (90%/27%). Wat hun bekendheid betreft, zijn er vervolgens: het zoeken naar informatie over vakantie, sport (87% - 59%) en het online raadplegen van de openingsuren van openbare diensten (83% - 50%). Onderaan het klassement zijn de minst bekende en minst gebruikte diensten het opzoeken van statistische informatie (73% - 27%) en het raadplegen van wetamendementen (63% - 15%). Ander minpunt: de sites van openbare overheden vertonen een gemiddelde tevredenheidsindex die onder het gemiddelde van de andere sites ligt. Het verschil is maar klein tussen de minst bevredigende site (Wallonië: 6,40) en de best presterende site op dit vlak (gemeente: 6,76). Op het vlak van tevredenheid liggen de sites van de openbare overheden ver verwijderd van de gemiddelde index die werd berekend op 214 sites (7,6/10). Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address