Search Engine Strategies London 2008: Dag 2

Dag twee van Search Engine Strategies te London, 2008. De dag werd geopend met een sessie over ‘the changing world’. Wat zijn de mogelijkheden indien Microsoft en Yahoo! toch zouden samensmelten? Een aantal interessante zaken kwamen hier naar boven.

post-image-3
Vandaag was het een zware dag, omdat er de  ganse dag door drie sessies per onderdeel waren. We hebben ons dikwijls opgesplitst  om zo veel mogelijk informatie te kunnen verkrijgen. Er zijn meerdere sessies waar we iets over kunnen vertellen.

1. Van 9.00uur tot 10.00uur

Wat kwam er aan bod?
  • Search Engine- en SEM-bedrijven spelen steeds een grotere rol op de online markt.
  • Er verandert enorm veel in de huidige wereld. Het centraliseren van Yahoo!’s en Microsofts technologie, gebruikers, kennis, data, ervaring en veel meer kan enorm krachtig werken om zelf sterk te staan in de nieuwe toekomst. Het schept zelfs mogelijkheden om een nieuwe toekomst te creëren.
  • Werkelijk alles gebeurt online de dag vandaag. Zoeken, kopen, video’s bekijken, persoonlijke gegevens uitwisselen, informatieopslag, softwaregebruik, etc. Google biedt reeds heel veel van deze zaken online aan. Microsoft heeft zowel software als gebruikers offline, samensmelten met Yahoo – en hun bestaand online model- schept natuurlijk enorm veel nieuwe mogelijkheden.
  • Anderzijds kan Google met zijn reeds bestaand online model nog sterker staan indien ze hun krachten met Yahoo! bundelen. Daar bovenop schakelen ze het verder uitbouwen van Microsofts online model een stuk uit.

De meningen waren verdeeld van ‘excellent’ tot ‘beter van niet’ inzake het al dan niet een goede zaak zou zijn dat Microsoft Yahoo! zou overnemen. Yahoo! kan op vlak van consumentenaanbod van diensten niet tippen aan deze van Google. Het aanbod afslaan is volgens Erica Schmidt, Isobar, geen slimme zet. Ook hier heeft ieder zijn mening en redenen.

2. Van 10.30uur tot 11.30uur

Ook hier waren er terug drie sessies. We hadden de keuze uit:
  • Succesfull site architecture (hoe je een site vanaf nul ideaal opbouwt naar SEO toe).
  • Landing page testing & tuning (hoe de ideale landingspage maken).
  • News search SEO (waarom en hoe optimaliseren voor nieuws zoekmachines).

Wegens reeds gekend, werd de sessie ‘succesvolle site architectuur’ door niemand van ons drieën gevolgd..

A. Landing page testing & tuning. (gevolgd door Marnik)

Wat leerden we hier?
  • Een goede landingpage is een herkenning tussen de advertentie (adwords, e-mail boodschap, banner, …) en de pagina waar men terechtkomt na de klik.
  • Homepagina als landingspagina is niet altijd een goed idee.
  • De manier van testen van landingspagina’s hangt af van sector tot sector (bijv. financiële sectoren zijn slechts enkele pagina’s en sterk sales gefocust).
  • Er zijn slechts enkele seconden nodig om de surfer en bezoeker te overtuigen dat de landingspagina voor hem bedoeld is.
  • De resultatenpagina in Google, waar reeds een stuk communicatie staat van je site en dikwijls foto’s en videolinks met Universal search, dient reeds als pre-landingspagina waar aandacht aan moet worden besteed.
  • Er bestaat geen vast scenario voor elke website of per sector. Elke site en elk aanbod is anders en dient steeds gepersonaliseerd onder handen te worden genomen.

Tools: Widemile, Sitespect, Google Optimizer (gratis), Omniture, ..

B. News search SEO werd. (gevolgd door Mark en Edwin)

Wat leerden we hier?
  • 64% van de journalisten zoeken op Google en Yahoo! naar nieuws.
Back to top button
Close
Close