Verslag Search Engine Strategies London 2008: dag 1

De mensen van Search Engine Marketing bureau bSeen brengen voor ons de komende dagen verslag uit van de Search Engine Strategies conferentie in Londen. Een minutieus verslag van de eerste dag.

post-image-3
We waren er alle drie klaar voor. Edwin, Mark en ikzelf : Search Engine Strategies (kortweg SES)  in Londen. Hét event bij uitstek als het aankomt op zoekmachine marketing. We verheugden er ons al een aantal weken op. Een aantal keynote speakers uit de industrie komen hier drie dagen lang hun zegje doen. Hoe werkt het? Wat evolueert er? Wat moéten we weten om de concurrentie steeds een stap voor te kunnen blijven? En nog veel meer… Hier zullen we het horen.
 
9.30u. – 10.30u.

Deze eerste sessie bestond uit 3 simultane sessies, namelijk :
  • Introduction to Search marketing (SEO voor beginnelingen)
  • Organic listings forum (vraag en antwoord sessie)
  • Search around the World – part one: Asia / Pacific & Australia (wat houdt deze markt in?)

11u. – 12u.

Net zoals bij de eerste sessie was er ook nu keuze uit 3 verschillende thema’s : 
  • Search Engine Friendly design (hoe een website SEO-vriendelijk vanaf nul bouwen, voor beginnelingen)
  • Auditing paid listings & click fraud issues
  • Search around the World – part two: Europe and the Americas

Daar we alle drie perfect weten wat het inhoudt om een site vanaf nul SEO-vriendelijk op te bouwen en het onderwerp ‘click fraud issues’ evenmin nog veel geheimen voor ons heeft, kozen we alle drie voor het ‘search around the World’ deel.

Wat leerden we hier?
  • In heel Europa gebruikt méér dan 88% tot zelf méér dan 93% Google als zoekmachine
  • Gemiddeld gebruikt slechts 3% van de Europeanen Yahoo als zoekmachine
  • MSN stijgt lichtjes in gebruik maar het gemiddelde per Europees land schommelt rond de 5%
  • Men gebruikt meestal (+90%) de lokale versie van Google 
  • Men surft / zoekt meestal in de eigen taal
  • Men vertrouwt vooral sites uit eigen land. 
  • Lokale content via een lokale Google-versie scoort dus het best

Wat onthouden we hier?

Bij een internationale internetstrategie waarbij men mensen in meerdere Europese landen wil bereiken, is het van belang om de sites te vertalen per taal en dit per land te gaan aanbieden. Liefst met een lokale uitstraling waarbij de site een lokale domeinnaam heeft (.be voor Belgie en .nl voor Nederland) en een lokaal contactadres.

Naar SEO (Search Engine Optimization) brengt dit meerdere mogelijkheden maar vooral meerdere implicaties met zich mee. Welke?
  • Je moet rekening te houden met onder andere de fysieke locatie van de website en (sub)domein keuzes per taal of per land (per taal is beter)
  • Je moet je linkstrategie aanpassen per taal en/of per land
  • Tijd, kosten en onderhoud, zowel naar inhoud als naar SEO toe, kunnen sterk oplopen

13.30u. – 14.30u.

 
Dit deel ging over Web Analytics. Een panel van maar liefst 5 Web Analytics specialisten lichtte hier het belang van het analyseren van bezoekers toe, en dit onder vorm van een panelgesprek : Jim Sterne, Ian thomas (Microsoft), Steve Jackson (sr. Consultant in Analytics), Brian Clifton (Google) en Bryan Eisenberg (Future now)
 
Wat ont
Back to top button
Close
Close