Sectoriële onderzoeken van IAB België afgerond

IAB België heeft zich, zoals u weet, tot doel gesteld om tegen 2010 het marktaandeel van de online reclame op te krikken tot 10%. Een van de actiepunten in het kader van het realiseren van dat streefdoel was de mening te vragen van de internetgebruikers die verantwoordelijk zijn voor de aankopen, en dit in 15 sleutelsectoren. Al die sectoren zijn nu afgerond en het IAB maakt de resultaten van de laatste rapporten bekend tijdens een NetCafé, nu donderdag.

post-image-3
We gaan niet alle rapporten in detail bespreken, daarvoor kunt u terecht bij het IAB. We kijken wel even naar enkele algemene bevindingen. Voor de goede orde: de 15 door het IAB onderzochte sleutelsectoren zijn voeding, dranken, cosmeticaproducten, onderhoudsproducten, geneesmiddelen (die zonder voorschrift te verkrijgen zijn), kleinhandel, mode, banken, reizen, auto's, telecom, spelletjes en hobby’s, overheidsdiensten (energie en transport) en eGovernment.

Het IAB stelt ondermeer vast dat 45% van de VVA’s (de verantwoordelijken voor aankopen in het gezin) op Internet te vinden zijn. Ook vond de organisatie dat de personen die in het ‘echte leven’ verantwoordelijk zijn voor bepaalde aankopen dat ook zijn op het Web. Vrouwen ondermeer voeding, cosmetica en mode, mannen ondermeer financiële producten, telecomdiensten en auto’s.

Verder vond de organisatie dat Internet een belangrijke informatieve rol speelt in de aankoopbeslissing van de consument. Gemiddeld eindigt Internet daarvoor op de derde plaats. De eerste plaats is meestal weggelegd voor vrienden en kennissen die, aldus het IAB, ‘een belangrijke rol blijven spelen bij aankopen door de befaamde mond-tot-mondreclame’. Soms, denk aan medicijnen, speelt de leverancier een belangrijkere rol.

Op het vlak van de behoeften van de surfer noteren we dat veel respondenten wijzen op het ontbreken van een gepersonaliseerde feedback.

Meer over de diverse rapporten op de webstek van het IAB.

http://www.iab-belgium.be

Back to top button
Close
Close