Home/E-commerce/EMOTA: E-commerce is grootste kanaal voor afstandsverkoop EMOTA: E-commerce is grootste kanaal voor afstandsverkoop In buurland Nederland slaat e-commerce alle records. Ook in België is de verkoop via internet ondertussen volwassen. Ons land hoort bij de Europese top, waar e-commerce met voorsprong het belangrijkste kanaal is voor verkoop op afstand. We spraken hierover met Susanne Czech, secretaris-generaal van de EMOTA en juryvoorzitter voor de komende BeCommerce Awards. 2008-02-20Comment Meer dan driekwart van alle afstandsverkoop gebeurt in Nederland via het internet. Niet toevallig is het land met de hoogste breedbandpenetratie ook met voorsprong de koploper in e-commerce. In Nederland bestaat al sinds 2000 de vakorganisatie Thuiswinkel, en sinds 2001 een Thuiswinkel-keurmerk. De e-commerce vakorganisatie van de noorderburen heeft in totaal zo’n 750 leden, die samen een omzet van zo’n 4,5 miljard Euro vertegenwoordigen. In Nederland was de verkoop via e-commerce in de eerste helft van 2007 al goed voor 3% van de totale non-food detailhandel.Nederland staat het verst in e-commerce. Maar de indruk dat België achter de feiten aanloopt, is niet correct. Ons land hoort wel degelijk bij de Europese top, samen met Frankrijk, Groot-Brittannië en de Scandinavische landen. In Duitsland, nochtans in absolute cijfers het land met de grootste internetbevolking in Europa, blijft de verkoop via telefoon en postorder nog relatief belangrijk.BelangengroepDe EMOTA is een Europese koepelorganisatie waartoe onder meer de Belgische vakorganisatie BeCommerce is toegetreden. “Individuele bedrijven kunnen niet rechtstreeks lid worden. We zijn een ‘organisatie van organisaties,” verduidelijkt Susanne Czech, secretaris-generaal van de EMOTA. De organisatie bestaat sinds 1971 en heeft zijn wortels in de postordersector. Vandaag promoot EMOTA alle vormen van e-commerce, met nadruk op het internationale karakter van afstandsverkoop.Terwijl postorder en telefonische verkoop in sommige Europese landen nog erg belangrijk zijn, is e-commerce tegenwoordig voor heel wat EMOTA-leden het belangrijkste kanaal. Sommige landen zoals Nederland en België hebben zelfs een aparte e-commercekoepel.In ons land is BeCommerce is sinds 2005 de Belgische sectororganisatie, die nu ook zelfstandig lid is van EMOTA.Internationale harmonisatie Als Europese belangengroep ijvert EMOTA voor het opruimen van struikelblokken zoals de perceptie van onveiligheid van online betalen, en het juridische kader. Volgens het Verdrag van Rome (1980) is bij afstandsverkoop automatisch de wetgeving uit het land van de consument van toepassing. Die richtlijn dateert echter nog van voor de internetrevolutie. EMOTA pleit voor een ruimere toepassing van de vrije keuze van wetgeving, omdat je als e-commerce-website onmogelijk kunt voorspellen wanneer plots een consument uit een ander land zal opduiken. “De Europese Commissie streeft naar een eengemaakte markt, maar die is nog lang geen realiteit. Mensen kopen en verkopen nog grotendeels lokaal”, aldus Susanne Czech. E-commerce is volgens haar het ultieme platform om de internationale handel te laten doorbreken. Daarvoor is een pan-Europese harmonisering van de regels noodzakelijk. “Ga vooral niet overreguleren. Met teveel beperkingen gebeurt er gewoon niets”, besluit Czech.Inside Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address