Interview: Radionomy lanceert de persoonlijke radio

Radionomy werd eind 2006 opgericht naar een idee van Alexandre Saboudjian, zoals Gilles Bindels zegt. Saboudjian heeft eerst ex-Skynet Cédric Van Kan over de schreef getrokken, voor hij Gilles Bindels en Yves Baudechon mee in het avontuur betrok. De vier partners ontmoetten elkaar ‘s avonds na het werk tijdens de eerste helft van 2007 en hebben het idee verfijnd. Het bedrijf werd opgericht in september.

post-image-3
Vandaag werken er negen mensen: de vier partners, een IT-manager, de verantwoordelijke voor de site en het werven van content, een marketingcommunicatieverantwoordelijke en een persoon die instaat voor de contacten met bètatesters. De oprichters van Radiology brachten hun eigen kapitaal in, maar nu wordt er gezocht naar financiering. Gilles Bindels schat dat Radionomy zijn kapitaal zou moeten kunnen verhogen van 3,5 naar 5 miljoen euro, met inbegrip van Frankrijk (Christophe Salanon, zaakvoerder van Meetic, is er al bij betrokken) en de Angelsaksische wereld.

In het concept van Radionomy krijgt iedereen de mogelijkheid om zijn eigen webradio op te richten. Gebruikers mogen putten uit de muzikale database, geluidsfragmenten en jingles van Radionomy. Ze kunnen ook hun eigen content uploaden. Elke zender zal bereikbaar zijn via het Radionomy-platform, maar ook via de websites of de blogs van de gebruikers. Via het platform kunnen gebruikers een persoonlijke pagina creëren, zicht krijgen op hun luisteraars, beschikken over communicatietools geïnspireerd op sociale netwerken, enzovoort.

Een niet te verwaarlozen aspect is dat Radionomy heel de kwestie van rechten op zich neemt. Het bedrijf bereikte hierover al een akkoord met SABAM en is aan het onderhandelen met twee productiehuizen. “Het legale kader is redelijk goed omschreven in Europa, het heeft wat weg van dat van een klassieke radio.” Radionomy moet nochtans niet verward worden met systemen zoals Last.fm of Pandora. “Er wordt niet gedownload, je kan niet beluisteren wat je wil wanneer je wil.” Op basis van eventuele klachten behoudt het team van Radionomy zich het recht voor te controleren als iets onbetamelijks wordt gezegd op antenne (racistische uitspraken e.d. ).

Het model? Reclame!

Op termijn zal reclame voor de financiering zorgen. Volgens G. Bindels overweegt Radionomy om het uitzenden van drie reclameblokken per uur (drie keer twee spots) te verplichten op de uren 10, 30 en 50, maar dat kan daarna veranderen omdat Radionomy nog in het experimentele stadium zit. Er zijn andere pistes, zoals bijvoorbeeld het aanbieden van gesponsorde content of de mogelijkheid dat adverteerders hun eigen radio opstarten tegen betaling. Op termijn, want “het is duidelijk dat het één van de ideeën is.” Radionomy zou zich kunnen verenigen met een site van sociale netwerken zoals Facebook (of Netlogin België). Op dit moment gaat het erom ‘de dienst te lanceren en te bewijzen dat hij werkt.”

Tijdens een evenement in Parijs op 17 januari werd het project onthuld aan 200 personen, waaronder een dertigtal journalisten en invloedrijke bloggers, maar het was ook een goede gelegenheid om contact op te nemen met de bètatesters van Radionomy. Gilles Bindels is opgetogen over het applaus van het publiek na de presentatie… Op dit moment is het systeem nog niet toegankelijk voor het grote publiek, maar er zijn zo’n 1500 geregistreerden, waaronder 20 testers. Zij zullen het platform evalueren tot begin maart. Gilles Bindels spreekt met een zekere voorzichtigheid, maar de objectieven over de uitzending zijn erg hoog op papier: Radionomy hoopt de motor te worden voor 4000 radio’s (met 40.000 luisteraars) tegen eind 2008 en wil dat getal vervijfvoudigen tegen 2010 (met meer dan 2 miljoen luisteraars).

Eric Mahieu

Back to top button
Close
Close