Home/Videos Interviews/Webdesign: de Europese trends van 2007 volgens Forrester Webdesign: de Europese trends van 2007 volgens Forrester Volgens Forrester planden de bedrijven vanaf 2006 om meer geld uit te trekken voor hun websites en zochten zij actief naar externe hulp om hun eigen ontwerp- en ontwikkelingsteams te ondersteunen. Een jaar later blijft de industrie van de webdesign, aldus Forrester, erg "onrustig" en "blijft zij in volle vaart evolueren". 2008-02-15Comment In het kader van haar studie vroeg Forrester aan 22 van de belangrijkste Europese interactieve agentschappen om hun omzetcijfer mee te delen. Forrester geeft geen rechtstreekse data, maar beperkt zich tot het meedelen van een collectief omzetcijfer voor 2006 van meer dan 400 miljoen euro. Forrester geeft aan dat de negen leaders die het in haar rapport identificeert inkomsten hebben in de vork van 20 tot meer dan 50 miljoen euro. Zes van de negen leaders zetten een groei neer van meer dan 15%, een zelfs van meer dan 30%. Volgens Forrester gaven de grote bedrijven in 2007 voorrang aan toepassingen voor het web en de e-commerce: 79% van hen voorzag om evenveel of meer voor dit soort projecten uit te trekken. Deze verhouding ligt ongeveer gelijk bij de KMO’s (78%). Bijna één IT-beslissingsbevoegd persoon op drie bevestigde dat deze toepassingen een van de grote investeringsthema's zouden zijn voor 2007. De uitgaven voor back-end zouden getrouw de investeringen moeten weerspiegelen voor de client-interfaces. En dat is, volgens Forrester, goed nieuws voor de "full service" agentschappen. Een groter deel van het omzetcijfer bij de agentschappen is afkomstig van regelmatige klanten of klanten die reeds een geavanceerde website hebben doch slechts matige resultaten neerzetten. De fouten uit het verleden doen de markt van de webdesign evolueren op een manier die zelden gezien is in de andere industrietakken. De marketeers zoeken vandaag de dag een grotere geavanceerdheid. Een goed ontworpen site is een sleutelelement wil men zijn webstrategie met succes bekroond zien en zijn steeds belangrijker wordende streefcijfers voor de online business halen. Het merendeel van de bedrijven beschikt zelf niet intern over het vereiste niveau van knowhow om de geavanceerde sites te maken die aan deze doelstellingen beantwoorden. Zij doen dus vaak beroep op externe agentschappen om te kunnen genieten van een doorgedreven expertise in het hele spectrum diensten, van de design en het testen, tot het beheren van gegevens (met name web analytics) en de ontwikkeling van toepassingen of het beheer van het project. De uitdagingen van een markt in volle groei De grote agentschappen moeten vaker mensen afwijzen dan zij er aannemen. Over het algemeen hebben de agentschappen de grootste problemen om capabel personeel te vinden om de projecten van hun klanten op te volgen. Sommige agentschappen doen een beroep op erg aparte methodes om potentieel talent te lokken, en maken zich bij eventuele kandidaten bekend via tactieken die gebruik maken van sociale netwerken (blog, gebruikersfora,...) Zij staan onder een verhoogde druk om hun personeelsleden te rekruteren, vormen, motiveren en te belonen. Zij moeten een omgeving creëren die het personeelsverloop tot een minimum beperkt en tegelijkertijd de medewerkers het best mogelijke werk voor de klant laten verrichten. Volgens Forrester beschouwen zes van de negen leaders uit haar kwalitatieve klassement zich als globale bedrijven, door hun aanwezigheid en belangrijke klanten buiten Europa naar voren te schuiven. Deze globale ambitie zorgt er dan weer voor dat zij hun manier van functioneren moeten aanpassen, door kenniscentra op te richten waarvan de expertise ten goede komt van de klanten in alle landen waar het agentschap vertegenwoordigd is - een praktijk die echter haar eigen uitdagingen met zich meebrengt op vlak van coördinatie en het op elkaar afstemmen van personeelsleden die afkomstig zijn van verschillende culturen. Nog volgens Forrester moeten de interactieve agentschappen tegelijkertijd hun kennis in specifieke domeinen zoals de webdesign verdiepen, als het aantal competentiedomeinen uitbreiden, willen zij kunnen beantwoorden aan de steeds hogere verwachtingen van de klanten (Forrester meent dat het zonder enige twijfel om een van de sectoren gaat waar het niveau van de eisen het hoogste ligt). Het ond Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address