BeCommerce neemt een hernieuwde start

Sedert 1 januari 2008 is de nieuw opgerichte “vzw BeCommerce asbl” actief. BeCommerce behartigt de belangen van de bedrijven die op afstand verkopen, zowel de “pure players” (bedrijven die enkel online verkopen) als de “multi-channel” bedrijven (die zowel online als offline verkopen, via cataloog, telefoon, direct mail, televisie, SMS etc.).

post-image-3
In het najaar van 2007 werd beslist om de sector BeCommerce, één van de zes sectoren binnen het Belgisch Direct Marketing Verbond (BDMV), meer te verzelfstandigen om zich op die manier naar de buitenwereld scherper te profileren.

Het BDMV vzw is één van de vijf stichtende leden van de nieuwe vzw, samen met Saint-Brice NV (Trois Suisses), La Redoute Catalogue Benelux NV, Neckermann.com BV en Douëlou NV (Bivolino.com). Het bureau van het BDMV blijft de nieuwe vzw administratief ondersteunen en begeleiden.

De doelstellingen van BeCommerce zijn duidelijk en ondubbelzinnig: behartiging van de belangen van de sector en van haar individuele leden, en versterking van het imago van de verkoop of afstand via alle mogelijke kanalen om het consumentenvertrouwen in kopen op afstand te versterken.

Precies om dat consumentenvertrouwen te vergroten, werd een jaar geleden het “BeCommerce kwaliteitslabel” gecreëerd en in de markt geplaatst. Dit label garandeert naar de consumenten dat het verkoop op afstand-bedrijf dat het label heeft behaald, voor 100% correct handelt ten opzichte van de wetgeving en de deontologische code die aan het label zijn gekoppeld. Een onafhankelijk auditbedrijf, Bureau Veritas, analyseert de werkwijze van het verkoop op afstand bedrijf en kijkt na of die op alle vlakken volledig en in orde is. Pas dan kan het bedrijf de certificatie bekomen. Inmiddels hebben ruim 30 bedrijven het label behaald, een aantal websites zit in de auditfase.

Op de consumentenwebsite www.becommerce.be vindt men terug waarvoor dit label staat, worden tips voor veilig online kopen gegeven, en worden ook de BeCommerce leden in kaart gebracht. Via alle sites die het label hebben behaald, kan men op deze consumentensite terecht komen door simpelweg op het labellogo te klikken.

BeCommerce zal zich focussen op een aantal actiepunten : public relations (naar de pers, de politieke wereld, het bedrijfsleven én de consumenten), promotie van het BeCommerce kwaliteitslabel, marktonderzoek en verzameling van statistisch materiaal, networking events, werkgroepen (ondermeer online payments, PR, statistics, legal affairs etc.) en natuurlijk de BeCommerce Awards die in maart zullen worden uitgereikt. BeCommerce ondersteunt eveneens de “Belgium E-Business Expo” die dit jaar op 19 en 20 maart voor de eerste maal wordt georganiseerd in België (Tour & Taxis, zie www.ebusinessexpo.be voor meer informatie).

Een aantal bedrijven die betrokken zijn bij verkoop op afstand activiteiten maar die zelf geen verkoper op afstand zijn, zullen als Business Partner kunnen toetreden tot BeCommerce. Er zal ook gekeken worden naar samenwerkingsverbanden met andere belangenorganisaties.

Back to top button
Close
Close