The Industry Standard herrijst uit zijn as met een innovatieve toekomstvoorspeller

De wereldwijd actieve uitgever International Data Group, waar ik een paar jaar zijdelings mocht voor werken, heeft een bijzonder fijn initiatief genomen. Het heeft een nieuwe online versie van The Industry Standard gelanceerd.

post-image-3
Voor de ietwat jongere lezers: The Industry Standard was in de hoogdagen van de Web 1.0 dagen, zoals men dat tegenwoordig ietwat belachelijk noemt, een absolute must voor iedereen die net als ik (we waren nog jong) gepassioneerd was door het digitale reilen en zeilen.

In zijn hoogdagen groeide het blad uit tot één van de absolute toppers van de dotcomwereld met een knappe journalistieke aanpak en een pagina-aantal om u tegen te zeggen. Iedereen die internationaal of in de VS iets wou betekenen in de internetsector adverteerde dan ook gretig in het blad en in print betekent veel ‘pub’ nu eenmaal veel pagina’s…

Maar helaas overleefde ook The Industry Standard, dat sinds 1998 ons lectuurleven verblijdde, de fameuze zeepbel niet.

Er waren nadien nog wel wat pogingen om iets met het blad te doen (zo nam men op een bepaald moment het aardige initiatief om de archieven terug online te zetten) maar een echte wederopstanding kwam er niet.

Vandaag dus wel. Zij het met een ander redactiemodel en vooral veel realistischer (een tiental vaste medewerkers, aangevuld met freelancers – ooit werkten er…450 mensen in het team van The Industry Standard).

Hoe zit het met dat model? Wel, ten eerste is het alleen online. En ten tweede krijgen we zoals vanouds degelijke content waarbij een deel afkomstig is van IDG zijn News Service (een soortement interne nieuwsdienst voor alle publicaties uit de IDG groep) en een deel van de eigen redactie.

Maar misschien de belangrijkste vernieuwing tegenover de oude online versie van de ‘Standard’ is de onvermijdelijke Web 2.0-isering van de site. Social networking toestanden dus. Een van die 2.0 dingetjes is overigens bijzonder origineel (al hadden we niet minder verwacht van zo een publicatie): The Industry Standard pakt namelijk uit met een communitygedreven ‘prediction market’. Què? Wel, dat is een systeempje waarbij de publicatie voorspellingen post (in de stijl van ‘Microsoft neemt Yahoo niet over’ of ‘De markt van de X groeit dit jaar met Y %’) waarbij de community dan kan ‘wedden’ op de voorspelling. Hoe meer er gewed wordt op een bepaalde uitspraak hoe hoger het virtuele bedrag dat op die uitspraak staat en dus hoe meer de community vindt dat de uitspraak bewaarheid zal worden.

Allemaal een beetje Chinees? Het kan aan ons liggen. Weet je wat? Ga gewoon even kijken: http://www.thestandard.com/

O ja: het ultieme bewijs dat The Industry Standard Web 2.0 heeft ontdekt? De site draagt het tegenwoordig onvermijdelijke ‘bèta’ onder zijn naam… Dat had er voor ons afgemogen maar soit…sign of the times.

Back to top button
Close
Close