Home/Web Analytics/Interview: René Dechamps Otamendi (CEO OX2) over de overname door LBi Interview: René Dechamps Otamendi (CEO OX2) over de overname door LBi De primeur was deze week voor onze collega’s van Computerworld maar vandaag is het ook officieel: het Brusselse bureau OX2, dat zich steeds meer specialiseert in Web Analytics, is overgenomen door LBi. We hadden een gesprek met René Dechamps Otamendi die samen met zijn partner Aurélie Pols het bureau runt. 2008-02-06Comment Het zal de neutrale observator allicht niet ontgaan zijn dat OX2 al een tijdje internationaal mikt met zijn Web Analytics verhaal. Het deed dat feitelijk door voorzichtig activiteiten te ontplooien in een aantal buurlanden en zeer zeker ook op het vlak van communicatie en ‘branding’ met ondermeer een druk gelezen internationale Web Analytics blog en goede contacten met het webanalysewereldje. Het mag dan ook niet verwonderen dat René Dechamps Otamendi droomde om zijn verhaal buiten de landsgrenzen te nemen. Hij vertelt: “OX2 was meer en meer een niche agency aan het worden met zijn expertise op het vlak van Web Analytics. We geloofden volop dat we dat moesten doen. Tegelijkertijd merkte ik echter dat de markt van de online bureaus aan het consolideren was en dat het op lange termijn dus moeilijk zou zijn als nichespeler. Bovendien wilde ik dat OX2 op het vlak van Web Analytics niet alleen in België de top was maar ook in Europa. We onderzochten al een tijdje de opties om dat te realiseren, gaande van een akkoord met één of andere groep tot het aantrekken van durfkapitaal. Bovendien stelde zich de vraag met welk soort bedrijf we dan moesten in zee gaan. Dat kon een communicatiebureau zijn maar ook een mediabureau of iets anders. Kijk maar hoe Accenture recent in de Web Analytics markt is gestapt (nvdr: Accenture nam vorige maand Memetrics over, een speler inzake Multivariate Testing).” Maar OX2 koos dus voor een ‘internet pureplayer’. Dechamps Otamendi over die keuze: “Volgens ons was een pureplayer uiteindelijk het best geplaatst om het belang van Web Analytics ten volle te begrijpen. LBi was niet de enige die in dat plaatje paste maar we hebben wel voor dat bedrijf gekozen omdat we verleid werden door zijn visie op de pan-Europese markt, zijn interne structuur en de mature procesmatige aanpak. Bovendien vindt de LBi groep Web Analytics bijzonder belangrijk wat voor ons een conditio sine qua non was.” Op onze vraag naar de overnameprijs geeft Dechamps Otamendi een ‘no comment’. Dechamps Otamendi en Pols blijven onder de merknaam OX2 de leiding over het team behouden binnen de schoot van LBi. Of dat merk ook zal gehanteerd worden voor een Web Analytics praktijk in de internationale LBI-context is nog niet meteen duidelijk. Allicht zal het team van OX2 ook fysiek gehuisvest worden bij LBi Brussels om de complementariteit te bevorderen. Die complementariteit bestaat overigens al een stukje op klantenvlak. Zo doet OX2 bijvoorbeeld de Analytics voor Toyota dat als agency…LBi heeft. De overname werd, na de initiële gesprekken met Benoit Lips, afgerond met de kersverse CEO van de LBi Group, Luke Taylor, die daarvoor aan het hoofd van LBi in de UK stond. OX2 boekte in 2007 een omzet van 1,1 miljoen euro voor 14 werknemers. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address