Home/Videos Interviews/IAB en het 10before10 programma: een verslag IAB en het 10before10 programma: een verslag Tijdens de laatste afspraak van 2007, stelde het IAB (Interactive Advertising Bureau) de resultaten voor van de nieuwe sectoriële barometers. Een en ander kaderde in de operatie 10before10, die de onlinebestedingen tegen 2010 tot 10% van de globale reclamekoek wil optrekken. 2008-01-25Comment Stéphanie Radochitzki (Media Contacts) opende de avond met een nuttige update van het Belgische Internetlandschap. Volgens de laatste door de ISPA (Belgische vereniging van Internetproviders) gepubliceerde cijfers, zijn momenteel 2,5 miljoen Belgen aangesloten en gebruikt 94% onder hen een breedbandverbinding. De PluriMedia-studie van de CIM leert ons trouwens ook dat de voorbije maanden liefst 5.500.000 personen het Internet gebruikt hebben op het tijdstip van het interview. Nog volgens deze enquête surften op een “normale” dag gemiddeld zowat 4.260.000 gebruikers op het Belgische web. De conclusie is glashelder: of voor wie er nog aan zou twijfelen, de Belgische markt heeft zijn “kritische massa” bezoekers bereikt. Wat het gebruik betreft, blijft het Belgische Internetpubliek in de eerste plaats zoeken naar informatie over producten en diensten (31%). E-banking staat op twee (29%), gevolgd door instant messaging (25%). Nog in de categorie van het gebruikersgedrag toonde Stéphanie Radochitzki aan dat het vooroordeel “kannibalisatie van de oude media door de nieuwe” zijn beste tijd heeft gehad: de grootste Internetverbruikers zijn ook trouwe televisiekijkers en toegewijde lezers van de dagelijkse pers. Ze hebben bovendien ook een actief sociaal leventje. Tot slot besloot de spreekster haar betoog met een herinnering aan die paradox die ons landje zo kenmerkt: ondanks deze mooie cijfers die zelfs de grootste twijfelaars bij de adverteerders over de streep zouden moeten trekken, blijft België toch onderaan bengelen bij de gemiddelde reclame-uitgaven per bezoeker (35,71 euro), zeker in vergelijking met Groot-Brittannië (82,46), Denemarken (56,96) en Nederland (46,79). Tim Duhamel: prijs, plaats en...catalogus Tim Duhamel (InSites Consulting) nam over met de presentatie van de sectoriële barometerresultaten voor de mode, de “consumer electronics”, de verkoop in supermarkten en de publieke diensten. Wij onthielden vooral het volgende: Voor mode en kleding zijn 3,1 miljoen Belgische surfers de voornaamste aankoopverantwoordelijken binnen hun haardstede. Het Internet speelt hier vooral een rol als informatiekanaal, vooraleer tot de “fysische” aankoop in de winkel wordt overgegaan. Bij de “consumer electronics” stort 51% van de 3,4 miljoen Belgische aankoopverantwoordelijken zich op het Net om zich te informeren, maar ook steeds vaker om het begeerde product aan te kopen. Ook in het geval van de grootdistributie stellen we vast dat 50% van de Belgische surfers de voornaamste aankoopverantwoordelijken zijn in hun woning. Indien we enkel kijken naar de vaandeldragers in de sector, mogen Delhaize (69%), Colruyt (61%), Makro (61%) en Carrefour (60%) de meeste Internetbezoekers tot hun cliënteel rekenen. Tot slot behoort ook e-government globaal tot een gewaardeerde dienst bij de Belgische surfers. Die bezoeken in de eerste plaats de site van hun gemeente, en daarna pas de federale overheidssites. Globaal raadpleegt 65% van de surfers een website vooraleer een keuze te maken voor een publieke dienstenleverancier. Een laatste overweging van Tim Duhamel: in deze vier activiteitssectoren zoeken de gebruikers in de eerste plaats naar de prijs van de goederen en diensten. Daarna volgt de plaats waar men dit kan kopen en de volledige catalogus (behalve uiteraard in het geval van de publieke sector). Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address