Home/Mobile marketing/15 jaar SMS: een opmerkelijk groeiverhaal 15 jaar SMS: een opmerkelijk groeiverhaal Op 3 december 1992 stuurde Neil Papworth, een jonge ingenieur bij Airwide Solutions, het eerste commerciële tekstberichtje naar Vodafone directeur Richard Jarvis. Zowel de verzender als de ontvanger waren aanwezig op een recent verjaardagsfeestje van die eerste SMS in Londen. Ze hadden wellicht nooit kunnen vermoeden welke gigantische impact SMS op het dagdagelijkse leven 15 jaar later zou hebben. 2008-01-22Comment De fenomenale groei van SMS lijkt niet te stoppen: in 2007 werden naar schatting 5 miljard SMS berichten verzonden in België, hetgeen neerkomt op iets meer dan 500 berichten per persoon. Op oudejaarsavond 2008 werden in België alleen al 59 miljoen SMS’jes verzonden, een stijging van 25% ten opzichte van het jaar daarvoor. In de UK worden er dagelijkse meer SMS’jes verzonden dan er wereldwijd zoekopdrachten op Google worden uitgevoerd. Laten we eerlijk zijn: niemand had het succes van SMS op voorhand kunnen inschatten of verklaren. Elke marketeer, analyst of productontwikkelaar zag in 1992 voornamelijk de beperkingen en barrières van deze nieuwe dienst: het is vooreerst aartsmoeilijk om met 12 toetsen tekstberichtjes te typen. De tekstboodschappen zijn bovendien superkort: welke boodschap kan je in godsnaam communiceren in 160 karakters? Het versturen van een SMS’je is tenslotte ook niet goedkoop: in kost per verzonden bit is SMS het duurste communicatiemiddel ter wereld. Ook toen ik op oudejaar 1999 mijn eerste SMS’je ontving, kon ik mij helemaal niet het huidige commerciële succes van SMS inbeelden. Toch werd SMS op vrij korte termijn een succesverhaal. Welke factoren verklaren dit succes? 1. Elke mobiele telefoon heeft SMS: SMS is standaard aanwezig op elke telefoon, en er is geen afzonderlijke activatie of speciale configuratie voor nodig 2. Bereikbaarheid ‘anytime, anywhere’: heelwat mensen worden liever niet gestoord op hun telefoon, SMS is een handige manier om hen toch snel en overal te bereiken 3. Geen technische complexiteit: alhoewel het ingeven van een SMS boodschap niet zo gemakkelijk is, is het versturen ervan heel eenvoudig; SMS werkt onafhankelijk van de operator of het toestel van de bestemmeling 4. Beperkte kost: het versturen van een SMS is goedkoper dan het plegen van een telefoontje of dan het verzenden van een brief Hoe ziet de toekomst van SMS er uit? Deze vraag werd recent gesteld op het Web Goes Mobile Seminarie aan keynote speaker Tom Weiss, ex-Vice President van T-Mobile. Zijn antwoord was resoluut: minstens 20 jaar. Uit alle onderzoeken blijkt dat SMS nog steeds verder aan het groeien is. Recent zien we nu ook steeds meer bedrijven gebruik maken van SMS als communicatietool. In de sector van recrutering bijvoorbeeld is de VDAB sedert begin 2008 begonnen met alle jonge werkzoekenden systematisch per SMS op de hoogte te houden van relevante vacatures. Taalpuristen zullen het niet graag horen, maar SMS is een stevige blijver. En verkopers van SMS woordenboeken zullen gouden tijden blijven beleven. Danny Lein Graag uw reacties op blog.mobileweb.be Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address