Microsoft experimenteert met digitale reclame in winkelkarretjes

Digitale reclame is in de hedendaagse ‘mindset’ in de eerste plaats een kwestie van het Web, e-mail en andere applicaties van de digitale snelweg, aangevuld met ondermeer het mobieltje. Maar digitale reclame wordt veel meer dan dat. Denk al maar aan de recente evoluties op het vlak van outdoor en in-store reclame. Waar één en ander toe zal leiden is koffiedik kijken maar het is duidelijk dat het aantal digitale schermen en dito applicaties, ook in de reclamesfeer, exponentieel blijft stijgen, ook in omgevingen waar u het misschien niet meteen verwacht. Neem nu bijvoorbeeld het proefproject dat Microsoft dit jaar gaat opzetten in een keten van Amerikaanse supermarkten.

post-image-3
Het bewuste proefproject is een samenwerking tussen Microsoft, supermarktketen ShopRite (Wakefern Food Corporation) en MediaCart Holdings, een bedrijf dat computers voor winkelkarren maakt (weer schermen dus).

Microsoft’s Atlas divisie (een onderdeel van het overgenomen aQuantive) zal gebruikt worden voor het serveren van videoreclames op de schermpjes van de MediaCart winkelkarren waardoor adverteerders de consument kunnen bereiken in de Point Of Sales.

Dat gebeurt niet zomaar door het lukraak tonen van advertenties maar door gerichte advertenties op basis van data die verkregen worden via de ‘loyalty card’ van ShopRite. De promoties worden dan getoond aan de hand van aankopen uit het verleden of zelfs aan de hand van shoppinglijstjes die de klant kan opladen van zijn PC. Ook op basis van de locatie van het winkelkarretje zouden advertenties getoond worden (zeg maar pakweg reclame voor mosselen als je aan de visafdeling passeert).

Naast reclame wordt er tenslotte eveneens informatie getoond die het shoppen aangenamer moet maken. Denk aan prijsvergelijkingen, recepten, nutritionele informatie en allerhande functies die het afrekenen moeten vergemakkelijken.

Tekst en uitleg in het persbericht op deze link.

Back to top button
Close
Close