Hi-Media België, challenger met lange tanden

Een van de eerste interactieve reclameregieën “made in France” zet zijn opmars op de Belgische markt verder. Eerst was er die tactische samenwerking met PublicityWeb, en nu praat Patrick Steinfort, directeur marketing en ontwikkeling, met ons over de nieuwe strategie en ambities van de onderneming. Hij onthult ook zijn visie over een markt in volle expansie.

post-image-3
Inside/Digimedia: Kunt u voor onze lezers die u nog niet zouden kennen, kort toelichten wat Hi-Media doet?

Patrick Steinfort: Hi-Media is van oorsprong een Franse reclameregie die gespecialiseerd is in “online” media. Het bedrijf werd opgericht in 1996, in volle Internetexpansie, en groeide al snel uit tot de grootste onafhankelijke regie. Tegelijk werden zowat overal in Europa filialen geopend. Toen de Internetzeepbel in 2000 uiteenspatte, moest Hi-Media de meeste filialen in het buitenland sluiten. Maar niet in België, waar de lokale vestiging onder meer de Skynet-portal in beheer had. Vanaf 2001 kwam de kentering. Onze onderneming kroop opnieuw uit het dal door enkele strategische overnames aan een goede prijs. Voorbeelden zijn het microbetaalplatform Allopass, Blogorama.fr (het grootste blogplatform in Frankrijk) en de site jeuxvideo.com. Dankzij die aankopen konden we opnieuw onze tentakels uitspreiden over de internationale markt…
Inside/Digimedia: Met in ons land de tactische samenwerking met PublicityWeb…

De overname van reclameregie PublicityWeb – eind 2005 – paste uiteraard mooi in de strategische heropbouw van de Hi-Media Group op de Belgische markt. Toen die mogelijkheid zich voordeed, is Hi-Media als het ware op PublicityWeb gesprongen. Toen was het bedrijf goed voor een omzet van 650.000 euro en een geschatte rentabiliteit van 30%. Maar ons doel lag elders: we wilden de markt van natuurlijke referentiëring via zoekmachines en de adviesverlening voor de optimalisatie van gesponsorde linkcampagnes in handen krijgen.

Inside/Digimedia: Tien jaar na de komst van een van de grootste online-regieën in België, maken Hi-Media België en PublicityWeb zich op voor een nieuwe reorganisatie aan de top van het bedrijf…

Inderdaad, het nieuwe directiecomité van de twee Belgische entiteiten van de Hi-Media Group is voortaan samengesteld uit Gerald Claessens, Vincent Delmotte en mezelf. Sinds 1 december is Vincent Delmotte verantwoordelijk voor de commerciële directie van Hi-Media België. Hij vervulde diezelfde taak trouwens ook al 4 jaar bij PublicityWeb. Dankzij die nieuwe functie zal het eenvoudiger worden om de commerciële entiteiten van Hi-Media België en PublicityWeb te stroomlijnen, en kunnen we ons dienstenaanbod aan media-agentschappen en adverteerders nog uitbreiden en versterken (display, direct marketing, search engine marketing, publishing, enz.). Het was ook nodig om die reorganisatie door te voeren, want Hi-Media België en PublicityWeb hadden dezelfde klanten. Om doeltreffender te werken, was het verstandig om beide commerciële teams samen te voegen.

Inside/Digimedia: Hoe zwaar weegt Hi-Media in het interactieve regielandschap?

Hi-Media positioneert zich als de grootste onafhankelijke regie in Frankrijk, net na Google en MSN Microsoft. In België liggen de zaken anders. Hier worden we eerder in een challenger-rol geduwd, na bedrijven als Google, MSN, Skynet en andere regieën als Beweb, AdLink, Paratel, Fred Online, enz. Wanneer je naar de omzet kijkt, moet Hi-Media België dit jaar een miljoen euro draaien. Dat is een vooruitgang van 30% in vergelijking met vorig jaar, maar wanneer je dit cijfer tegen het licht houdt van de 100 miljoen euro omzet die de Hi-Media groep dit jaar moet realiseren, weet je dat alles relatief is natuurlijk.
Back to top button
Close
Close