Home/Regies/Belgacom Skynet anno 2008: media en reclame in een convergerende wereld, een exclusief interview Belgacom Skynet anno 2008: media en reclame in een convergerende wereld, een exclusief interview Eind 2006 kondigde Belgacom aan dat het de ondersteunende diensten en stafdiensten van zijn diverse onderdelen (Belgacom, Proximus, Skynet en Telindus) samenvoegde. Het was het startschot van een reorganisatie die om en bij een jaar zou duren. De kernwoorden: schaalvoordelen, efficiëntie en in de eerste plaats klantgerichtheid en convergentie. Een van de entiteiten die deze evolutie doormaakte was Skynet. En zoals dat wel vaker het geval is bij zulke oefeningen ging dat niet zonder de nodige geruchten, zeker toen een aantal mensen van de ‘oude garde’ het bedrijf verlieten. Maar wat blijkt, een jaar later, in een exclusief gesprek dat Digimedia had met Karl Cuveele, Commercial en Operations Director van de Integrated Media Unit en Skynet. Skynet is allesbehalve een doodlopend straatje, wel integendeel. Meet the new Skynet. 2008-01-04Comment We beginnen met een stukje bedrijfsorganisatie. De convergentie- en integratieoefening bij Belgacom resulteerde namelijk in een nieuw model waarbij het bedrijf rond twee soorten assen is gestructureerd: een juridisch-structurele en een strategische en functionele.De juridisch-structurele is die van de verschillende legale entiteiten zoals we die sinds jaar en dag kennen: Belgacom, Skynet, Proximus en zo meer.De strategische organisatie loopt daar als een matrix overheen (men heeft het bij Belgacom ook over ‘de matrix’) en vertrekt van twee premissen: focus op de klant en convergentie.Ze bestaat uit verschillende ‘Business Units’. Zo is er de Consumer Business Unit die wordt geleid door Michel Georgis (daarnaast ook CEO van ‘juridische entiteit’ Proximus) en over de hele Belgacom groep heen de consumentendiensten groepeert.Binnen die Consumer Business Unit vinden we een functionele organisatie. Een van de divisies daarin is de Integrated Media Unit die deze zomer werd opgestart en die alle mediataken van de groep bijeenbrengt. En dat over de drie platformen: Belgacom TV, Vodafone live! (nvdr: Belgacom verwierf het resterende belang van 25% in Proximus maar sloot een langlopend contract met Vodafone omtrent de mobiele portaal) en de online mediaactiviteiten van Skynet, waaronder de portaal zelf.De Integrated Media Unit (inclusief dus Skynet) wordt getrokken door Jean-Charles De Keyser. De divisie is functioneel onderverdeeld in twee departmenten. De eerste staat onder de leiding van Didier Lupfer en houdt zich bezig met het hele contentluik (wireless, TV, online), de tweede is de sales house/regie en operations die onder leiding staat van Karl Cuveele.Karl Cuveele is ook al een typische exponent van de convergentie-oefening die binnen de Belgacom-groep werd doorgevoerd. Hij verdiende zijn sporen bij Belgacom zelf maar ging vorig jaar aan de slag, eerst als COO Belgacom TV, nadien als hoofd van de regie en de operations.Voor het eerst sinds de reorganisatie begon, geeft Karl Cuveele tekst en uitleg over de herstructurering en de toekomstplannen tijdens een gesprek dat we hadden aan de vooravond van de kerstvakantie. Na een uitleg over de reorganisatie zelf, zoals hierboven uiteengezet, gingen we in detail in op de activiteiten van Skynet als onderdeel van de Integrated Media Unit.Digimedia: “Het is een jaar vrij stil geweest rond Skynet wat af en toe de nodige speculaties voedde. Wat is er sindsdien veranderd?”Karl Cuveele: “In een wereld waar telefonie, data en mobilofonie convergeren, is het logisch dat de structuur van de bedrijven, die actief zijn op deze domeinen, diezelfde integratietrend volgt. We hebben die oefening, waar drie werelden bij elkaar komen, het afgelopen jaar doorgevoerd. We hadden van meet af aan gezegd dat 2007 een transitiejaar werd en dat we zouden over de resultaten communiceren zodra de reorganisatie was gerealiseerd. Dat is nu dus het geval. Uiteraard heeft zo een herstructurering gevolgen die al eens zorgen voor geruchten en onzekerheden. Er waren managementwissels en er was de samensmelting van verschillende bedrijfsculturen. En er was natuurlijk wat personeelsverloop zoals altijd bij gelijkaardige oefeningen. Vergeten we ook niet dat er in 2007 heel wat bewoog op het vlak van de regies en dat onze collega’s dus erg actief waren op het vlak van recrutering.” Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address