Home/Interview/De zeven levens van Tagora De zeven levens van Tagora De laatste nieuwe aflevering van de (ruchtmakende) saga van het agentschap Tagora: het wegkwijnende bedrijf likt haar wonden en is aan een spectaculaire herbronning toe. Een duidelijker positionering, geconsolideerde business... De internet geest van wijlen Virtuology spookt opnieuw bij Cédric Donck. 2008-01-04Comment Inside/Digimedia: Gaan we stilaan naar het einde van de Tagora saga?Cédric Donck: Het interactieve agentschap Virtuology fusioneerde in januari 2004 met Tagora. Tagora bood op dat moment een 360° positionering. Maar men stelde vast dat men niet over de kritische massa klanten beschikte in elk van die vakken. Door verschillende herstructureringen hebben wij daarop bepaalde activiteiten afgestoten om, begin 2007, te eindigen met een business die rond twee activiteitenpijlers draait: enerzijds e-marketing/web agency DM, en anderzijds de trade publishing (het maken van publiciteitscatalogen). Nu zijn die twee activiteiten opgesplitst. De trade publishing pijler werd "Hello Agency", nu een totaal onafhankelijk agentschap. Tagora van zijn kant heeft zich gereorganiseerd rond de Web Agency vakken. Ons 35-koppig team biedt de hele waaier diensten van een puur interactief agentschap. De financiën zijn terug stabiel. Wij beschikken over een kritische massa klanten. Kortom, ik ben veel geruster dan ik het de laatste tijd geweest ben.Inside/Digimedia: Een terug naar de bron van uw oude webagentschap Virtuology?Cédric Donck: Ja, in zekere zin wel. Maar Tagora biedt meer diensten aan dan Virtuology. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de e-mail marketing, die in 2003-2004 nog niet zo ontwikkeld was. Of de "papieren" direct marketing, een dienst die in de periode van Virtuology nog niet bestond, en die nu 25% uitmaakt van ons omzetcijfer. Want vergeet niet dat de klanten gemengde campagnes willen (een mailing via papier én e-mail), die wij uitwerken via het Optizen platform. Inside/Digimedia: Bent u er over het algemeen in geslaagd om nieuwe klanten te winnen? Absoluut! Wij hebben onlangs nog het Nikon budget binnengehaald, en hebben andere merken aangetrokken zoals Coca-Cola (trade division), Nuon en Carlsberg, die het rijtje van onze historische klanten Cisco en Camel vervoegen.Inside/Digimedia: Wat is uw nieuwe positioniering op de onstuimige markt van de webagentschappen?Cédric Donck: Wij willen een strategie uitwerken die gebaseerd is op de "dialogue marketing", namelijk de merken helpen om op een aangepaste manier met hun doelpubliek of toekomstige klanten te communiceren. Het internet is een fundamenteel platform om deze dialoog op te bouwen, want het biedt een manier om rechtstreeks en zonder veel kosten te communiceren.Inside/Digimedia: Maar wat is concreet de toegevoegde waarde die Tagora heeft ten opzicht van haar concurrenten?Cédric Donck: Het specifieke karakter van Tagora komt voort uit de versmelting van een webagentschap en een traditioneel reclameagentschap. Twee culturen die elkaar wederzijds verrijken. Ons team bestaat uit mensen afkomstig uit traditionele agentschappen zoals Saatchi of Publicis, en "Microsoft certified" webspecialisten bedreven in de ontwikkeling in .Net of PHP voor ons kantoor in Parijs. Een dergelijke culturele versmelting komt zelden voor bij de pure interactieve agentschappen, en zeker niet bij de traditionele webagentschappen die er vaak moeite mee hebben om over te schakelen naar het internet. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address