Home/Interview/E-mail marketing: een interview met Skip Fidura E-mail marketing: een interview met Skip Fidura Een van de sprekers op het eerste E-mail Marketing Forum van Best Of Publishing, eind november, was digitale DM-expert Skip Fidura. De redactie van Inside/Digimedia had een gesprek met hem over de rol en evoluties op het vlak van de e-mail marketing. 2008-01-03Comment Ooit was hij directeur Europa van Digital Impact, een bureau gespecialiseerd in digitale DM. Nu is hij vice-president van het DMA Email Marketing Council in het Verenigd Koninkrijk en E-mailpartner bij OgilvyOne Worldwide. Skip Fidura is een autoriteit in het beperkte universum van de digitale one-to-one communicatie. We hebben van zijn aanwezigheid op het eerste e-mailmarketingforum geprofiteerd om hem te interviewen over een beroep dat voortdurend aan het evolueren is in het web 2.0-tijdperk.Inside/Digimedia: Hoe definieert u e-mailmarketing eind 2007? Skip Fidura: “E-mail speelt een doorslaggevende rol in het 2.0-koninkrijk. Het is de ‘lijm’ die de verschillende interactieve reclamekanalen met elkaar verbindt. E-mail heeft zich vandaag geënt op een universum dat veel interactiever is, zoals we zien met YouTube, FaceBook, blogging, enz.”Inside/Digimedia: Wat merkt u op bij deze markt in volle evolutie?Skip Fidura: “De markt stabiliseert zich sinds twee jaar. Bedrijfsovernames volgen elkaar in een regelmatig tempo op. Digital Impact door Acxiom, de online reclameregie DoubleClick door de Amerikaanse reus Google enz. Ik stel vast dat bedrijven gespecialiseerd in e-mailing op deze markt niet onafhankelijk kunnen blijven. Maar ik had eerder verwacht dat de grote reclamebureaus tot overnames zouden overgaan…”Inside/Digimedia: Wie zijn de e-mailingreuzen?Skip Fidura: “Bedrijven zoals CheetahMail, Epsilon Interactive, Digital Impact. In Europa zouden we EmailVision kunnen citeren of nog de Duitse dienstverlener eCircle.”Inside/Digimedia: Wie is de grootste consument van e-mailmarketing in de wereld?Skip Fidura: “De Verenigde Staten! De markt daar is uniform en erg vroegrijp. Europa is te gesegmenteerd om de Verenigde Staten op dat vlak van de troon te stoten. Multinationals behandelen Europa trouwens als 27 afzonderlijke entiteiten, die veel verschillende talen spreken!”Inside/Digimedia: Zijn de Europese landen hierin het meest geavanceerd?Skip Fidura: “Groot-Brittannië, dat de Verenigde Staten volgt met 12 maanden vertraging, staat zeker op de eerste plaats. Daarna volgen Frankrijk, Duitsland en de Noordelijke landen van Europa. Voor België ligt de uitdaging in het kleine formaat van de markt.”Inside/Digimedia: Welke sector is het meest geïnteresseerd in digitale communicatie van het one-to-one type?Skip Fidura: “De volledige dienstensector – zoals banken, verzekeringen of reisbureaus – hoort bij de “early adopters”. Inside/Digimedia: En de FMCG-sector?Skip Fidura: “Deze sector hinkt achterop, omdat de grote merken het moeilijk hebben om hun e-maildatabases op te stellen; het merendeel van de consumenten bezoeken hun sites niet of nauwelijks. Het is trouwens moeilijk voor hen om de verkoop van producten op grote schaal te organiseren via een e-mailingcampagne. Dit kanaal biedt hen vooral commerciële ondersteuning.”Inside/Digimedia: Er duiken meer en meer e-mailingplatformen op. Welk zou het beste zijn?Skip Fidura: “Je zou je beter afvragen welk platform het best is afgestemd op de noden van het bedrijf. De meeste onder hen bieden erg krachtig en volledige tools, maar beantwoorden niet aan de commerciële objectieven die het bedrijf vooropstelt. Sommige tools zijn trouwens zo complex in het gebruik dat er dure opleidingen nodig zijn om ze effectief te kunnen gebruiken. Kortom, het is beter om een tool te kiezen op basis van de nagestreefde objectieven!” Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address