Het sociale netwerk, een bepalende factor bij aanwervingen?

Een gegeven om toch maar even bij stil te staan. Een op vijf werkgevers zoekt online informatie op over de kandidaten die bij hem solliciteren.

post-image-3
Die vaststelling wordt wereldkundig gemaakt door Viadeo, een van de grootste professionele sociale netwerken ter wereld, dat de invloed van persoonlijke online informatie op het aanwervingsproces heeft bestudeerd.
 
Straffer nog: 59% van de werkgevers geven toe dat de gevonden informatie een beslissende factor vormt in hun keuze om de kandidaat al dan niet voor een eerste gesprek uit te nodigen.
 
Een kwart van de HR-managers zegt kandidaten te hebben uitgesloten op basis van twijfelachtige informatie op het Internet. In slechts 13% van de gevallen viel de analyse van de toekomstige werkgever in het voordeel van de kandidaat uit. Met reden: nieuwe webdiensten als blogs en sociale netwerken geven een ander beeld dan een cv.
 
Uit de studie blijkt dat 31% van alle leeftijdsgroepen persoonlijke informatie online heeft staan. Dit fenomeen is dus niet beperkt tot de groep van 18 tot 24-jarigen. Integendeel zelfs, slechts 9% van de ondervraagden gebruikt de professionele sociale netwerken voor persoonlijke promotiedoeleinden.
Back to top button
Close
Close