Home/Campaigns/Europa dicht de digitale reclamekloof met de VS: trends 2007-2008 Europa dicht de digitale reclamekloof met de VS: trends 2007-2008 IAB Europa verwacht dat de online reclamebestedingen binnen het Europese IAB netwerk dit jaar zullen uitkomen rond de 11,5 miljard euro. Vorig jaar was dat nog 8 miljard euro. 2007-11-17Comment De cijfers van het IAB omvatten verschillende media- en marketingvormen: display advertising, search engine marketing, zoekertjes/directories en tenslotte e-mail marketing. Een belangrijke reden voor de significante groei zijn de zogeheten ‘opkomende markten’ die in sommige gevallen groeicijfers tot 70% laten optekenen. Maar ook de zogeheten mature markten doen het goed. Landen als Denemarken, Nederland, Frankrijk, Duitsland en het VK verwachten stijgingen tussen 30 en 40%. Twee factoren voor deze groei doorheen alle types markten zijn de nog steeds groeiende breedbandpenetratie en een verhoogd vertrouwen van de adverteerders in de online media. Het IAB stelt verder vast dat de kloof inzake digitale reclamebestedingen tussen Europa en de VS steeds kleiner wordt. De cijfers tonen immers aan dat die kloof zou verkleinen van 4,8 miljard euro in 2006 tot om en bij 2,1 miljard euro dit jaar. In de VS verwacht men immers een totale online reclamebesteding van 13,6 miljard euro. De verschillende landen lieten ook weten welke trends ze voor volgend jaar verwachten. Volgens het IAB zijn de voorspellingen vrij gelijklopend per land. We noteren: De verdere opkomst van WebTV Mobiel internet blijft het goed doen Meer aandacht voor behavioural targeting (reclameboodschappen serveren in functie van het gedrag) Sociale media (social networking websites en andere 2.0 sites) Voor definitieve cijfers is het wachten tot juni volgend jaar op de Interact conferentie in Berlijn. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address