10 uitdagingen en trends voor de Belgische SEM in 2008

In 2007 is men zich waarlijk bewust geworden van de Search Engine Marketing (SEM). Zo schat het IAB dat de uitgaven voor SEM in België tussen 2006 en 2007 gemiddeld met meer dan 60% stegen. Deze positieve trend zal zich in 2008 verder zetten, en de SEM belooft heel wat interessante nieuwigheden.

post-image-3
Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen met mijn Top 10 van de uitdagingen en trends voor 2008 voor de Search Engine Marketing in België:

1. Een verhoging van het SEM budget in België met bijna 50%. Volgens de schattingen van de SEM Task Force van IAB België zouden de uitgaven voor SEM van 39 miljoen euro in 2007 stijgen tot 63 miljoen euro in 2008. De SEM bevestigt haar eerste plaats als voornaamste online marketing strategie.

2. Het meten van de ROI (Return on Investment), een prioriteit. Alhoewel het concept van de accountability zich razendsnel verspreidt, en de kost per klik voor SEA (Search Engine Advertising) stijgt, hebben de bedrijven niet echt de keuze. De doeltreffendheid van hun aanwezigheid op het web evalueren en optimaliseren door middel van Web Analytics wordt een must.

3. De optimalisatie van de conversie van sites. Wanneer een SEA campagne haar potentieel tot optimalisatie bereikt heeft, dan wordt het tijd om de conversie van de site te optimaliseren. Een stap die nog al te vaak vergeten wordt door de marketeers.

4. Sociale Search Engine Marketing. De laatste twee jaar is het gebruik van het web geëvolueerd van het simpel opzoeken op zoekmachines zoals Google naar het opzoeken op de nieuwe collaboratieve sites. De nieuwe SEM school zal dan ook kunnen profiteren van de populariteit van links die men op deze community sites verwerft, door die te combineren met de technieken van de traditionele optimalisatie.

5. De uitbreiding van de Universal Search. Het principe van Google Universal Search bestaat erin dat er op de klassieke pagina met resultaten alle antwoorden verzameld worden die verkregen worden uit de databases van Google met teksten, afbeeldingen, nieuws, podcasts (audio of video), mappen, blogs, digitale boeken, enz. Wat wil zeggen dat in de toekomst elk soort content (tekst of multimedia) waaruit uw site bestaat geoptimaliseerd moet worden.

6. Link Baiting volgt Link Building op. Link Baiting bestaat erin om content te maken die bij uw bezoekers spontaan een onweerstaanbare zin opwekt om naar uw site, blog,... te linken. Werken aan de rijkdom en de originaliteit van uw content (teksten, spelletjes, tools, enz.) wordt een prioriteit!

7. Het fenomeen "One-Stop-Shopping" van Google. Na het search universum en de online advertenties, verovert Google steeds meer de wereld van de offline publiciteit (geschreven dagbladpers, radio, tv). Dit fenomeen komt op gang in de Verenigde Staten, en staat hier ook al aan onze deur...

8. De gepersonaliseerde Search gebaseerd op gedrag. Naargelang de voorgaande zoekopdrachten of het profiel (leeftijd, geslacht, enz.) van de internaut zal de zoekmachine zijn resultaten aanpassen. Als u bijvoorbeeld bij een vorige zoektocht "Paris + hotels" ingetikt hebt, zal Google, wanneer u een volgende keer "Paris" intikt, bovenaan de lijst links tonen naar hotels in Parijs, in plaats van resultaten over Paris Hilton.

9. Plaatselijke advertenties. Wanneer de bedrijven zich wilden richten tot een plaatselijk publiek, dan konden zij tot nu toe enkel gebruik maken van de Gouden Gids, kleine advertenties in de plaatselijke pers, of mailings; voortaan kunnen zij echter een advertentie plaatsen op Google Maps via de 'Local Business Ads' van Google.

10. Google, in België niet van de troon te stoten. Met zijn 3,6 miljoen unieke gebruikers, zijn 0,5 miljard pageviews en zijn marktaandeel van meer dan 95% blijft Google de onbetwistbare nummer 1 van de search in België.

Dit alles o
Back to top button
Close
Close