Digitaal papier: een nieuwe bladzijde wordt omgedraaid…

Alle eerdere voorspellingen over digitale boeken, futuristische demo’s van transparante lcd-kranten, proefprojecten rond e-reading publicaties, … ten spijt, blijft de vertrouwde papieren publicatie meer dan ooit alomtegenwoordig. Al is het maar omdat de blaadjes met aankondigingen van al dat moois nu eenmaal ook vlot verkopen.

post-image-3
Maar tegelijk lijkt er een nieuwe, ietwat onverwachte pagina omgedraaid te worden…

Nu mediaspelers, merken en instanties allerhande al ruim vertrouwd zijn met e-newsletters, online tv kanalen, mobiele publicaties etc…, lijkt één specifiek ‘format’ plots aan een stille opmars bezig:

Het digitale magazine, maar dan vermomd als…klassiek blad.

Deze zomer konden we er bij ons al even van proeven, toen Roularta pionierde met een Knack 2.0 editie (de drukkers waren met verlof, wat tot een verrassende noodoplossing leidde). Die eenmalige editie charmeerde zelfs de sceptici door haar eenvoud, optimale leesbaarheid en afgewogen gebruik van video & klankfragmenten.

Ook de advertenties in het nummer waren vaak verrassend, omdat zich daarbij nieuwe mogelijkheden aandienden én benut werden.

Retailers zoals Makro ontdubbelen ondertussen hun klassieke tweewekelijkse folder met aanbiedingen, en bieden hun klanten voortaan een e-variant aan, die zelfs sneller in de e-brievenbus zit dan ze op de mat ploft thuis.

In Nederland brengt Bol.com de e-magazine bal aan het rollen met haar ‘bomvol.com’ project.

En doorgaans betrouwbare bronnen signaleren een aantal gelijkaardige “garageprojecten” bij onze eigen persgroepen.

Uiteraard komt een en ander zoals vaak van elders overgewaaid…Het elektronische mannenblad Monkey (monkeymag.co.uk) mag dan aanvankelijk traag uit de startblokken geschoten zijn, maar vandaag neemt bijvoorbeeld Ford in dit ‘blad’ het voortouw als adverteerder, en schakelt het daarmee een trapje hoger inzake innovatief adverteren.

Want …er zal altijd iemand dit soort initiatieven financieel moeten dragen, aangezien de krantenboer of het klassieke abonneemodel hier niet langer aan te pas komen. Maar de mogelijkheden voor adverteerders zijn oneindig veel rijker, en barsten uit het keurslijf van de klassieke bannerformaten.

Wat bij dit soort geavanceerde publicaties echter verbaast, is dat ze –alle mogelijkheden van digitale media ten spijt – resoluut teruggrijpen naar het klassieke bladzijden-model, waarbij de pagina’s al klikkend omgeslagen worden.

Het lijkt er dan ook op alsof die nieuwe generatie e-magazines flink zijn best doet om het papieren equivalent te imiteren. Een klassieke cover, linker- en rechterpagina’s, achterflap… enkel de geur & de korrel van inkt en papier ontbreken.

Maar daar komt gelukkig redelijk wat voor in de plaats… . Tussen de regels door wordt voluit de kaart getrokken van klankfragmenten, video’s, advertorial specials, downloads, infografiek en animatie,... alleen is alles netjes ingepast in een oeroude, beproefde bladspiegel uit de tijd van Plantijn.

Tom Willemkens, Prophet

Back to top button
Close
Close