Home/Web Analytics/Belgische ontwikkelaar brengt Google Analytics naar de desktop: een interview Belgische ontwikkelaar brengt Google Analytics naar de desktop: een interview Eind vorige maand lanceerde bureau Boulevart een site rond een nieuw product – voorlopig nog in bèta – dat voluit de naam Analytics Reporting Suite for Google Analytics kreeg toebedeeld. Ere wie ere toekomt: de toepassing is een persoonlijk geesteskind van Nicolas Lierman, die sinds een paar maanden aan de slag is bij Boulevart dat graag mee zijn schouders onder de oplossing zette. Tekst en uitleg. 2007-11-14Comment Toen Lierman als multimedia developer aan de slag was bij These Days kwam hij voor het eerst in aanraking met Web Analytics, vertelt hij.Hij kreeg daarbij regelmatig te maken met Google Analytics maar vond het systeem om de gegevens uit die populaire – en vooral gratis – webanalysetool te halen‚ te `omslachtig’.Lierman onwtikkelde een tool om de gegevens uit Google Analytics op een geautomatiseerde manier tot op de destop te brengen. De geboorte van de eerste alpha-versie, ondertussen een jaar geleden, was een feit.En toen kwam Adobe met zijn AIR platform. Lierman zag naar eigen zeggen meteen de kans om zijn toepassing uit te bouwen tot een volwaardige softwareoplossing.Bij zijn huidige werknemer Boulevart gaf men Lierman de vrijheid om het product verder te ontwikkelen en stopte men er de nodige middelen in. Vanaf dan was het geen persoonlijk projectje meer maar een ‚officieel Boulevart-product’, aldus Lierman.De Analytics Reporting Suite ziet er niet alleen goed uit: hij is ook erg zinvol voor wie het belang van Web Analytics inziet en graag zijn data op de desktop ontvangt. Bovendien worden er verschillende profielen ondersteund. Maar er is meer: het systeem van Lierman zal zich in de toekomst allicht niet alleen tot Google Analytics beperken.Via een mailinterview ontvouwde Lierman zijn plannen.Digimedia: „Wat is de filosofie achter de toepassing?“Nicolas Lierman: „De filosofie is simpel; in plaats van weer een nieuw Web Analytics platform te ontwikkelen bouwen we verder op bestaande platformen. Nu enkel op Google Analytics, maar de opstart voor een Microsoft Gatineau versie zit ook al in de pipeline. Naast een rijkere gebruikers interface en een beter beheer van data en websiteprofielen proberen we ook te zien waar huidige platformen nog tekortkomen en daar een oplossing te voorzien. Een veel gevraagde feature is bijvoorbeeld het vergelijken of samenvoegen van verschillende profielen, of het automatisch synchroniseren met een interne database”.Digimedia: “Voor wanneer is de officiële lancering?”Nicolas Lierman: “In april gaan we de eerste officiële voorstelling doen in Toronto, dus je mag ervan uitgaan dat het zeker voor april 2008 zal zijn.”Digimedia: “Er zijn verschillende versies – Basic, Professional, Enterprise. Kun je kort de verschillen uitleggen?”Nicolas Lierman: “De Basic versie is de gratis versie die vooral op bloggers en iedereen die slechts enkele websites beheert mikt. Ze zal gelimiteerd zijn in aantal profielen. Ze zal ook geen commerciële features bevatten zoals e-commerce reporting, Adwords reporting en ROI’s. Verder bevat deze versie wel alle andere Google Analytics features + een paar extra’s (Feedburner, heat maps, meer export mogelijkheden, widget views, etc). De Professional versie zal betalend zijn. Ze heeft dezelfde functionaliteit als de basic versie, maar dan met alle commerciële features en een veel hogere limiet op het aantal profielen. De Enterprise-versie tenslotte zal een ongelimiteerd aantal profielen toelaten en een hele reeks aan extra ‘power features’ bieden: custom reports en KPI’s, targets en notifications, automated scheduling van exports, branded/custom exports, data synchronization, meer segmentatie opties, etc …” Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address