Home/Social networking/Web 2.0: welke mogelijkheden zijn er voor het bedrijfsleven? Web 2.0: welke mogelijkheden zijn er voor het bedrijfsleven? De meeste bedrijven weten niet zo goed welke voordelen Web 2.0 technologieën hen kunnen opleveren. En toch stellen vele experts dat bedrijven er baat bij kunnen hebben de laatste ontwikkelingen van het internet te gebruiken. Laten we bekijken wat uw bedrijf allemaal kan doen met tools als wikis, sociale netwerken, RSS-feeds, (micro-) blogging en widgets. 2007-11-06Comment Besparing van tijd en kosten. Zoeken naar informatie. Betere communicatie en relaties met klanten en werknemers. Een modern imago voor het bedrijf. De tools van web 2.0 in huis halen biedt tal van voordelen. Informatici stellen het implementeren van deze nieuwe oplossingen uit (vaak uit veiligheidsoverwegingen), maar de gebruikers gaan met rasse schreden vooruit: het succes van 2.0 websites zoals YouTube, Skype, Facebook, en andere is er een mooi bewijs van. De ervaring leert dat het succes van een onderneming afhangt van zijn vermogen in te spelen op veranderingen. En de nieuwe ontwikkelingen van het internet zullen leiden tot een grote verandering in de manier waarop we communiceren en informatie inwinnen. De industriesectoren die het best ‘mee’ zijn met deze verandering zijn de IT-sector, de financiële sector en de media. De pers, door elkaar geschud door de komst van de zogenaamde ‘burger-journalistiek’, heeft zich als een van de eerste moeten aanpassen. De sites van grote kranten werden verbeterd en bieden nu diverse web 2.0 toepassingen zoals podcasts, forums, RSS-feeds, de mogelijkheid om je eigen pagina te creëren en ga zo maar door. Met deze verruiming van hun aanbod willen ze meer lezers aantrekken en behouden, via de oprichting van een gemeenschap van internauten. Het aanbod van web 2.0-diensten is erg groot en er komen iedere dag nieuwe sites bij. Als bedrijven bij willen blijven, moeten ze zorgvuldig de tools selecteren die het best aan hun noden beantwoorden. Relaties met klanten creëren en onderhouden In onze professionele context gebruiken we iedere dag een netwerk van relaties: collega’s leveranciers, , financiers, klanten, enzovoort. Waarom zouden we dit netwerk niet verrijken? Om professionele relaties aan te knopen of te onderhouden, kunnen we onze toevlucht nemen tot een virtueel universum zoals Second Life; maar dat is niet de enige mogelijkheid. Sociale professionele netwerken zoals Viadeo of LinkedIn kunnen erg doeltreffend zijn. Iedereen (of bijna iedereen) kan er zich inschrijven en er klanten of toekomstige businesspartners zoeken. Door het gebruik van sleutelwoorden is het erg praktisch om personen te zoeken met een precieze professionele doelstelling. Personen met dezelfde interesses worden automatisch aan elkaar gelinkt: voordeel hiervan is dat het kleinschaliger werkt dan de klassieke sociale netwerken. Er zijn drie soorten netwerken: open netwerken, netwerken waarop je uitgenodigd moet worden en professionele netwerken. Er zijn zelfs sociale netwerken die gespecialiseerd zijn in thema-ontmoetingen (piwie.biz). Deze tools bieden uiteraard ook voordelen op het vlak van rekrutering. Relaties onderhouden kan ook door bezoekers van een bedrijfswebsite zich te laten abonneren op RSS-feeds. Zo blijven ze op de hoogte van de activiteiten, en komen ze ook regelmatig terug naar de bedrijfswebsite of blog. Bovendien zijn deze feeds bestanden die gedownload kunnen worden op andere sites, wat extra return genereert. Een manier van communiceren tenslotte die alsmaar populairder wordt, is video. Waarom zou u de stap niet zetten en een internet-tv-kanaal oprichten? U kan dan op geregelde tijdstippen onderwerpen aanbieden om uw bedrijf vanuit onverwachte hoek voor te stellen (de video biedt veel mogelijkheden). U geeft uw community zo de middelen om te reageren op video’s (door een stem uit te brengen of een commentaar te posten) en om ze bij te bestellen, zodat u de impact van uw campagne beter kan meten en een goedaardig “virusinfectie” effect bereikt (en dat alles tegen een minimale kost!). De must op dit moment is de creatie van modules of widgets (een kleine toepassing die een grafische interface biedt, ontworpen om één enkele taak uit te voeren), die gebruikt kunnen worden op een te pe Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address