Online mediaconsumptie in België: resultaten uit het recente EIAA onderzoek

Op de webstek van Microsoft Digital Advertising Solutions staan Belgische resultaten te lezen uit recent Mediascope onderzoek van de European Interactive Advertising Association (EIAA). Zo lezen we ondermeer dat volgens de EIAA 66% van onze landgenoten wekelijks gebruik maakt van het WWW. Dat is meer dan het Europees gemiddelde van 57%.

post-image-3
In de leeftijdscategorie van 16 tot 24 jaar blijkt 34% van de gebruikers meer tijd te spenderen aan surfen op Internet dan aan het TV kijken. Het merendeel van die respondenten (9 op 10) zegt bovendien dat Internet een verminderende invloed op de overige mediaconsumptie heeft.

91% van deze leeftijdsgroep gebruikt tussen 5 en 7 dagen per week het Internet. Amper 71 % van hen kijkt even vaak TV.

Verder valt de sterke groei inzake internetgebruik van de vrouwen en de 55-plussers op.

In vergelijking met 2006 is ook de online doorgebrachte tijd gestegen, en wel met 11% tot een gemiddelde van 12,2 uren per week per surfer. Ook dat is meer dan het Europees gemiddelde.

Het EIAA vond dat 43% van de Belgische internauten minstens één keer per maand communiceert via social networking sites. Na search, e-mail en Instant Messaging is ‘communicatie via social networking sites’ meteen de vierde online activiteit bij de Belgische surfer.

Top 10 van de populairste on line activiteiten in België

(bron: EIAA/Microsoft Digital Advertising Solutions)

Activiteit

Percentage

Search

94

E-mail

91

IM

48

Communiceren via sociale netwerksites

43

Muziek downloaden

33

Radio luisteren

Back to top button
Close
Close