Home/Campaigns/Toenadering EIAA – IAB? Toenadering EIAA – IAB? Het IAB lijkt een akkoord te overwegen met de EIAA om de Europese belangen op het vlak van interactieve marketing zo goed mogelijk te behartigen. We moeten enkele jaren terug gaan om de situatie vandaag beter te begrijpen. 2007-11-29Comment De EIAA (European Interactive Advertising Association) werd opgericht in 2001 als pan-Europese vereniging die interactieve reclameregies vertegenwoordigt. De vereniging legt zich vooral toe op studies over het mediagebruik, de efficiëntie van reclame en over de standaardisering en de professionalisering in de sector van interactieve communicatie. De organisatie verenigt enkele klinkende namen zoals Yahoo! Europe, AdLINK Group, DoubleClick, AOL Europe en Microsoft Digital Advertising Solutions. Elk lid stort een bedrag om de verschillende studies van de groep te financieren. Op dit moment hebben 10 bedrijven zich aangesloten bij de EIAA, dat over een jaarlijks werkingsbudget beschikt tussen 800.000 en 1.000.000 euro. Eén organisatie? Sinds zijn oprichting staat de EIAA voor een vooruitstrevende visie op interactieve reclame, vanuit het belang van zijn leden om de Europese markt te stimuleren. In dezelfde periode werd IAB Europa opgericht in Londen. Het IAB verenigt verschillende professionele instellingen uit de sector van de interactieve marketing. Ook het IAB werkt vanuit een pan-Europese visie op interactieve marketing. Het duurde langer vooraleer het IAB die Europese rol kon vervullen, vooral omdat het volledig gedecentraliseerd werkt. Vandaag zijn 18 Europese landen en 3000 leden aangesloten bij het IAB, dat een budget heeft van ongeveer 350.000 euro. De twee organisaties bewerken dus dezelfde sector. Hoewel ze elkaar aanvullen, zijn er ook verschillen. Zo groepeert de EIAA commerciële bedrijven uit de interactieve sector, terwijl het IAB de vakverenigingen overkoepelt. Toch werken beide organisaties samen voor bepaalde studies. Dit was onlangs nog het geval voor een studie gewijd aan “de standaarddefinities voor het meten van internetgebruik”. In 2003 lanceerden IAB en EIAA samen het eerste Europese pakket voor de standaardisering van online reclame. Kortom, terwijl het IAB wordt erkend als vakorganisatie, wordt de EIAA meer gezien als een lobby van enkele grote commerciële ondernemingen. Dit verschil in statuut heeft een impact op de manier waarop beide worden gepercipieerd. Het is ongetwijfeld om deze reden dat de twee verenigingen meer zouden moeten samenwerken en zelfs samensmelten. Maar hoe moet deze toenadering worden gerealiseerd? Moet de EIAA worden geïntegreerd binnen het IAB? Via een fusie of een integratie? Onder welke naam? In elk geval zou één organisatie met één naam meer zichtbaarheid geven aan de projecten op Europees vlak: dit zou de hele interactieve sector ten goede komen. Want door zich te verenigen komen beide bedrijven niet alleen dichter tot elkaar, maar bundelen ze ook hun middelen en knowhow, die ze ten dienste kunnen stellen van de Europese interactieve marketing… En die kan dat zeker gebruiken! Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address