Home/Tips & tricks/Internet TV op MIPCOM: een stand van zaken Internet TV op MIPCOM: een stand van zaken Op MIPCOM in Cannes, van 8 tot 12 oktober, gingen verschillende sprekers dieper in op digitale televisie. Onder hen Mike Volpi (CEO van Joost), Adam Berrey (VP, Marketing & Strategy van Brightcove) en Patrick Walker (Head of Partnerships YouTube EMEA). 2007-11-26Comment Het ging verder dan cijfers en techniek: er werd op MIPCOM vooral over het businessmodel gepraat. Content wordt op drie manieren verdeeld: door professionele makers via een aggregator (Internet TV), door consumenten (UGC) en onder een eigen merknaam (Branded TV). In de eerste categorie zijn Joost en Babelgum de voornaamste spelers op de markt. Joost bestaat vandaag uit 250 partnerzenders (van MTV tot de Australische zender Food TV). Zijn software wordt 2 miljoen keer gedownload, 100 000 keer per dag, met een gemiddelde van 20 minuten per verbruiker. Het businessmodel van Joost haalt zijn inkomsten uit reclame (spots van 10 seconden ter introductie van een programma of scherm inserts), waarbij de opbrengsten worden gedeeld met de makers. De eerste reacties van gebruikers zijn eerder positief. Internauten zijn het meest vertrouwd met de tweede categorie, waarschijnlijk omdat het ook de oudste is. We vinden er namen als YouTube, Dailymotion of Metacafe. Maar vandaag kunnen internauten bij tientallen spelers op de markt hun video’s uitbesteden. Ook dit businessmodel haalt zijn inkomsten uit reclame. Tot vandaag was reclame op YouTube een marginaal, zelfs onbestaand fenomeen. Enkele Google AdSense- links zonder franjes, en niet veel meer dan dat. Toch heeft de site onlangs een programma gelanceerd om zijn opbrengsten te delen met de internauten. Om deze verdeling mogelijk te maken, moesten de inkomsten naar omhoog. Dat gebeurde door reclame in bepaalde video’s in te lassen. Deze reclame is interactief: de gebruiker moet er expliciet om vragen, en dan pas wordt de video gelanceerd. Het succes van internetplatformen voor de verdeling van video’s (Dailymotion en YouTube bereiken iedere maand 15 miljoen internauten) is zo groot, dat de traditionele tv-kanalen wel moeten reageren. Moeilijk voor TF1 en konsoorten om voorbij te gaan aan zo’n groot publiek. RTL TVI van zijn kant heeft trouwens enkele weken geleden YouMakeTV gelanceerd. Beslist één van de interessantste markten om de komende maanden in de gaten te houden. En dan zijn er tenslotte de gespecialiseerde softwareverkopers: Brightcove en andere Narrow Step en MPS Broadband. Ze brengen tools op de markt waarmee makers en verdelers (AOL, Discovery of MTV) programma’s kunnen uitbrengen onder hun eigen merknaam. Ze geven merken dus de middelen om hun zichtbaarheid te verhogen. De producent /distributeur neemt dan de monetisatie van de content voor zijn eigen rekening; de softwareverkoop gebeurt via licenties. Het komt er dus op neer dat dit soort situaties en economische modellen al eerder op het internet zijn gesignaleerd. Het blijft afwachten hoe ze de ervaringen uit het verleden hebben verteerd. Patrick Janssen, Ebuco digital production http://webtvs.wordpress.com/ Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address