Web Goes Mobile seminarie trekt volle zaal

Meer dan 130 professionals woonden voorbije donderdag het Web Goes Mobile seminarie bij in Business Faculty.  Hier werd een overzichtelijke stand van zaken gegeven over het mobiele internet door operatoren en adverteerders. 

post-image-3
De belangrijkste gatekeepers voor het mobiele internet zijn uiteraard de mobiele operatoren. Vertegenwoordigers van Proximus en Mobistar lichtten het PlazZza-initiatief toe. Sinds de lancering in 2006 van deze WAP-portaal zijn reeds meer dan 100 mobiele sites toegevoegd. De grote meerderheid van de sites gaat over adult content en entertainment (logo’s, beltonen,…).

Een andere entertainment toepassing is de moblog, waarbij Proximus abonnees een MMS-foto kunnen doorsturen naar een fotoblog. Dit initiatief werd opgestart door het agentschap Emakina, in samenwerking met MobileWeb.be.

Ook e-Bay is enthousiast over het mobiele platform: “We believe in mobile and the timing is now.”, aldus Alexis van de Wyer van e-Bay Belgium. Op hun marktplaats kan men o.a. reeds bieden via het mobieltje en men kan via SMS op de hoogte blijven van een veiling.

Nu het gebruik van het mobiele internet in de lift zit, wordt dit medium ook interessant voor adverteerders. Het Franse Screentonic, dat eerder dit jaar werd overgenomen door Microsoft, zette reeds mobiele campagnes op voor o.a. Coca-Cola, Disney en Apple. Zij meten tegenwoordig een click-through rate op mobiele advertenties van 3% tot 6%.

Een opvallende verschijning op het seminarie was die van de Brit Tom Weiss, voormalig Vice-President bij T-Mobile, die een erg nuchtere visie gaf over de huidige mobiele technologieën. Hij wees op het feit dat spraak en SMS nog steeds de voornaamste inkomstenbronnen zijn voor mobiele operatoren en dat de groei voor externe partijen vooral in niches zit.

Het evenement, dat met zijn tweede editie opnieuw een volle zaal geïnteresseerden aantrok, was een initiatief van MobileWeb.be, Belgische provider van mobiele oplossingen en koploper op domein van Mobile Internet. Managing Director Danny Lein licht toe: “Ons voornaamste doel van Web Goes Mobile is het aantonen van het potentieel van het Mobile Internet voor marketeers. Op het seminarie hebben de operatoren, providers en advertisers samen duidelijk getoond dat dit medium in de lift zit.”

De presentaties zijn beschikbaar voor download op http://www.mobileweb.be/

Back to top button
Close
Close