Mobile marketing: harde cijfers

Een veel gehoorde ‘maar ...’ over mobiele marketing bij adverteerders is het gebrek aan harde cijfers over adoptie van de mobiele telefoon en de karakteristieken van het bereik. De mobiele operatoren beschikken nochtans over bergen informatie betreffende segmentatie, demografie, gebruik, adoptie, toestellen, etc. Veel van deze gegevens zijn echter competitief van aard en worden dan ook angstvallig geheim gehouden.

post-image-3
Sindskort behoren de tijden van dataschaarste echter tot het verleden. Er gaat geen week voorbij of een nieuwe internationale studie verschijnt die een deelaspect van het nieuwe, opkomende mobiele medium ‘mobiel’ in kaart brengt. In België werd recent de tweede fase van de Belgian Mobile Mapping (BMM) afgewerkt door InSites in samenwerking met het IAB.

Om uw honger naar cijfers te stillen, geven we u hieronder in een notedop een greep uit enkele in het oog springende gegevens (*):

  • 94% van SMS of MMS mailings naar geselecteerde opt-in lijsten in Frankrijk wordt daadwerkelijk geopend én gelezen
  •  90% van de Belgen ouder dan 15 jaar beschikt over een GSM
  • 81% van de Europese mobiele gebruikers verstuurt regelmatig SMS berichten; 33% doet dit dagelijks
  • 75% van de Europese mobiele gebruikers heeft in juli 2007 een publicitaire SMS ontvangen, voor het merendeel (73%) afkomstig van hun mobiele operator
  • 62% van de jongeren (12 tot 24 jaar) in Frankrijk heeft content op zijn mobiel gedownload; over alle leeftijdsgroepen is dit gemiddeld 41% 
  • 51% van de Italiaanse mobiele gebruikers neemt foto’s met zijn mobiele telefoon, en 31% gaat die ook delen met kennissen via mobiele netwerken
  • 50% van de wereldbevolking zal tegen het einde van 2007 beschikken over een mobilofoon (3,35 miljard mensen)
  • 49% van de Franse mobinauten consulteert het weerbericht op het mobiel internet
  • 40% van de Belgen heeft via zijn mobilofoon al eens gereageerd op een advertentie
  • 36% van alle Belgische GSM toestellen werd de laatste 12 maanden aangekocht
  • 30% van de 50 top Europese merken hebben reeds een eerste ervaring opgedaan met mobiele marketing
  • 30% van de mobiele advertentiecampagnes uitgevoerd door Top Europese merken genereren conversieratio’s van meer dan 5%
  • 30% van de Belgische gebruikers is eerder kritisch ten opzichte van het intrusieve karakter van de mobiele telefoon
  • 19% van de Britse internauten ouder dan 15 hebben in januari 2007 een connectie naar het internet via hun mobiel toestel gedaan (5,7 miljoen personen)
  • 10% van de Spaanse mobiele gebruikers heeft zich al geabonneerd op een RingBack toon
De cijfers spreken voor zichzelf. Iedereen beschikt nu over een mobiele telefoon. Door het sterk stijgend gebruik van messaging, mobiel internet en content download diensten groeit het mobiele medium stilaan uit tot een volwaardig massa medium, en zeker binnen bepaalde leeftijdsgroepen is de mobilofoon een onmisbaar instrument.

In sommige landen wordt het mobiele medium nu mee opgenomen in de metingen van het bereik van klassieke massa media. Misschien kan dit een inspiratie vormen voor het CIM om mobiel ook meer uitgebreid in de kijker te plaatsen in de volgende Plurimedia studie?

Danny Lein, MobileWeb.be

(*) Bronnen: M:Metrics, MédiaMétrie, InSites BMM, Quantifica

Back to top button
Close
Close