Journalistiek en de indirecte invloed van de blogosfeer op je bedrijfscommunicatie

Hoe invloedrijk zijn blogs voor je bedrijfscommunicatie? Wel, dat hangt er van af. Van je doelstellingen, je boodschap, de blog in kwestie en zo meer. Dat blogs een rol spelen is zondermeer duidelijk. Zo weten bureaus al langer dat bloggers belangrijke bronnen zijn van trafiek op campagnesites. En trafiek is natuurlijk waar de opdrachtgever-adverteerder 'in the end' voor betaalt.

post-image-3
En dus worden de bloggers driftig aangesproken en dat zijn heus niet alleen de bekendere blogs (the long tail, weet je wel).

Maar blogs hebben ook een andere, indirecte invloed op je potentiële communicatie: via de klassiekere pers en media.

Zo wippen ook wij af en toe eens binnen bij bepaalde bloggers op zoek naar duiding of info rond een bepaald item. Al zijn we daarbij een beetje selectief (of is het arrogant?): de blog in kwestie moet een zekere bewezen sérieux hebben. En in de praktijk kom je dan vaak in de Angelsaksische wereld terecht al zijn er best ook wat Belgische blogs bij.

Een hele lijst gaan we niet geven vanwege altijd wel iemand vergeten maar ik denk dan aan blogs als Blognation waar Robin Wauters op werkt (zelden herkauwde info) en de e-marketing blog van Max Management, omdat die zo lekker verticaal-thematisch is met een duidelijke focus op ‘travel’, om er maar twee te noemen.

Waarom ik u dit allemaal vertel? Omdat ik lang niet de enige journalist ben die zich beroept op blogs om zijn ding te doen/info te checken. En dus omdat een goede communicatie met de blogosfeer ook indirect een invloed kan hebben op je bedrijfscommunicatie.

Eind oktober publiceerde de Amerikaanse Arketi Group, een PR consultancy bedrijf, de resultaten over het B2B mediagebruik van Web 2.0. En wat blijkt? 84 % van de bevraagde journalisten zeggen dat ze blogs zouden gebruiken of al gebruikt hebben als ‘primaire of secundaire bron’ van informatie.

En dat is, hoewel het uiteraard om de VS gaat, toch wel een cijfer dat je aandacht verdient.

Noteren we overigens dat ook je bedrijfssite cruciaal is voor de journalistieke medemens en dat je dus best toch wel wat aandacht besteedt aan dat PR-hoekje (ik word zelf ook altijd bijzonder ongemakkelijk als ik op een PR-sectie van een site alleen oude persberichten terug vindt en geen enkele toegevoegde informatie – bio’s, foto’s, noem maar op).

Volgens Arketi zijn dit belangrijkste de bronnen van ‘geloofwaardige ONLINE informatie’ voor de journalisten:
  • Internationale organisaties (89 %)
  • Overheid (85 %)
  • Corporate websites (85 %)
  • PR professionals (77 %)
  • Websites van ‘activisten’ (41 %)
  • Blogs (41 %)
  • Politici (35 %)
  • Chat, message boards (18 %)
Deze en nog veel meer andere info op www.arketi.com/survey (registratie vereist).
Samenvattend persbericht op deze link.

 

Back to top button
Close
Close