Alternatief online model voor het nieuwe Radiohead-album: de resultaten

De opgemerkte lancering van de nieuwe Radiohead is geen onverdeeld succes. Met het nieuwe album, ‘In Rainbows’, laat de band de consument toe om zelf zijn prijs te bepalen tegen dewelke hij die wil downloaden van de site die er voor werd op het getouw gezet.

post-image-3
Opnieuw een alternatief voor de ‘klassieke muziekdistributie’ dus: je bepaalt zelf je downloadprijs. De surfer kan het album met andere woorden ook geheel gratis downloaden als hij dat wenst. Hij kan ook een ‘Discbox’ bestellen die naast het album zelf nog een rits andere items bevat.

Uit de studie van comScore blijkt nu dat ongeveer 2 op de 5 downloaders voor het album betaalden. Minder dan de helft dus.

ComScore berekende verder dat 17 % van de surfers die betaalden daarbij minder dan 4 USD veil had. 12 % betaalde tussen 8 en 12 USD, ‘ongeveer de prijs die je voor een album bij iTunes betaalt’ aldus comScore.

Gemiddeld (betalende en niet-betalende downloads samen) ligt de prijs per album op iets meer dan 2 USD. Daar moeten we dan wel bij vermelden dat er meer dan een miljoen downloads waren en dat de hele tussenschakel van de distributie werd uitgeschakeld door de keuze van het alternatieve online model.

Bands die een gelijkaardig model overwegen: Radiohead is – zeker bij het online publiek - één van de stevigste b(r)ands van de laatste jaren.

 
Back to top button
Close
Close